- הלכה
- שליח הציבור
161
שאלה
אדם אשר מבקש לקרוא בתורה בימים מיוחדים, כגון: ימים נוראים, בבית כנסת שיש בעל קורא קבוע.
האם ניתן? האם אין זו פגיעה בקורא הקבוע?
תשובה
בתחילת שאלתך מובן שמדובר לגבי העולה עצמו שקורא את קריאתו שהוזמן לעלות, בימים קדומים כך נהגו שהעולה מברך וקורא, וכך נוהגים התימנים עד ימינו,
וכך היה ראו, וכך מוכח מלשון השולחן ערוך.
שני טעמים למנוע המנהג - האחד כתב הר"ן - שלא לבייש את מי שאינו יודע, והרא"ש כתב- שלא יקרא מי שאינו יודע לקרוא בתורה כראוי.
להלכה למעשה מובא בילקוט יוסף שיכול לקרוא העולה שיודע לקרוא, ואילו המשנה ברורה כתב שלא יקרא העולה כדי לא לבייש את מי שאינו יודע לקרוא, וגם שמא יעלה מי שאינו
יודע לקרוא היטב. ולא עלה הטעם - כדי לא לפגוע בבעל הקורא הקבוע, ואין הבדל בין ימים נוראים לימים אחרים,
ואם מדובר על קריאה כולה על ידי אחד המתפללים זה נתון להחלטת הגבאים.
לסיכום: לספרדים ניתן לעולה לקרוא בתורה, ולמנהג אשכנז - אין העולה קורא בתורה.
(שו"ע קלט,א, קמא,ב. ילקו"י קמא,כ בהערה כד.כה"ח קמא, טו. משנ"ב קמא, ח)

עד מתי אפשר להתפלל ערבית?
הרב חיים שרייבר | ה אדר תשע"ה

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

האם צריך "נטחן לאחר הפסח"?
הרב שמואל אריאל | י"ב אייר תשע"ו

מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

האם הקוקה קולה של הערבים עדיין כשרה ומותרת?
הרבנות הראשית לישראל | א אייר תשפ"ה

שם לבת לוריאה או אריאה
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה

חרדות ממלחמה ובטחון בה’ - מסתדר?
הרב יצחק גרינבלט | א אייר תשפ"ה
