שאל את הרב

  • הלכה
  • נצרות ואיסלם
קטגוריה משנית
שאלה
נפגשתי עם אדם שהתקיל אותי בשאלה על פסוקים מספר משלי פרק ל׳. הוא כביכול ניסה להוכיח לי שישו ימח שמו וזכרו מוזכר בפסוקים בתור בנו של הקדוש ברוך הוא. א דִּבְרֵי, אָגוּר בִּן-יָקֶה--הַמַּשָּׂא: נְאֻם הַגֶּבֶר, לְאִיתִיאֵל; לְאִיתִיאֵל וְאֻכָל. ב כִּי בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ; וְלֹא-בִינַת אָדָם לִי. ג וְלֹא-לָמַדְתִּי חָכְמָה; וְדַעַת קְדֹשִׁים אֵדָע. ד מִי עָלָה-שָׁמַיִם וַיֵּרַד, מִי אָסַף-רוּחַ בְּחָפְנָיו מִי צָרַר-מַיִם בַּשִּׂמְלָה-- מִי, הֵקִים כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ: מַה-שְּׁמוֹ וּמַה-שֶּׁם-בְּנוֹ, כִּי תֵדָע. אפשר בבקשה פירוש לפסוקים אלו? תודה, טל.
תשובה
שלום אשריך שאתה מברר את פסוקי התנ"ך גם מול טענות של שטות ושקר. אין מקום להתרגש מדברי אותו מסיונר או חבר כת מסויימת, תמיד דבריהם דברי שקר וסילוף האמת, כדי להצדיק את טעותם האמונית. הסבר הפסוקים הוא על פי דברי הפרשנים השונים, כפי שהובאו באתר אוצר התורה: (א) דִּבְרֵי אָגוּר בִּן יָקֶה אלא הם הדברים שנאמרו על ידי אגור בן יקא. הכוונה לשלמה המלך, שנקרא כך בגלל שהוא אגר כל כך הרבה בינה (בן מלשון בינה), עד שכאשר לימד לאחרים חלק מחכמתו, הדבר דומה לאדם שאכל הרבה והקיא חלק ממה שאכל, הַמַּשָּׂא נְאֻם הַגֶּבֶר לְאִיתִיאֵל דברי הנבואה של הגבר, של שלמה, נאמרו על איתיאל. גם איתיאל הוא שלמה המלך, והוא נקרא כך משום שהוא אמר שה' איתו ונתן לו כל כך הרבה חכמה, עד שמותר לו לבור על איסורים האסורים על המלך כגון לשאת הרבה נשים. אם כן שלמה נקרא בפסוק זה בשלוש שמות: אגור, הגבר ואיתיאל, לְאִיתִיאֵל וְאֻכָל דברי הנבואה נאמרו על שלמה המלך שאמר שבגלל שה' איתו והוא כל כך חכם, הוא יכול לעבור על האיסורים האסורים על המלך והוא לא ייכשל. למשל: התורה אסרה על המלך להתחתן עם נשים רבות כדי שהן לא יסיטו אותו לעבוד עבודה זרה, ושלמה המלך התחתן עם נשים רבות וחשב שהוא יוכל לעמוד בפניהן, ולבסוף נכשל: (ב) כִּי בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ אני רואה שאני סכל ואין לי שכל של אדם, משום שסמכתי על שכלי בדבר שה' אמר שהוא אסור, וְלֹא בִינַת אָדָם לִי אין בי בינה של בני אדם: (ג) וְלֹא לָמַדְתִּי חָכְמָה וְדַעַת קְדֹשִׁים אֵדָע ולא למדתי חכמה ולא ידעתי את הדעה של הקדושים. דברי הקדושים הם דברי משה רבינו שאסר בתורה על המלך מספר איסורים, ושלמה אומר שהוא התעלם מדברי משה רבינו, וגרע או הוסיף על דבריו בכך שהוא עבר על האיסורים: (ד) שלמה מדבר על גדולתו של משה רבינו שהיה צריך להקשיב לציווי שלו: מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד האם יש עוד מישהו שעלה לשמים וירד חוץ ממשה רבינו? מִי אָסַף רוּחַ בְּחָפְנָיו האם יש עוד מישהו שזרק את פיח הכבשן ופיזר אותו על ארץ שלמה?[ מִי צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה האם היה עוד אדם שהצליח כביכול לקשור מים בשמלה? הכוונה להעמדת המים בקריעת ים סוף על פי תפילתו, מִי הֵקִים כָּל אַפְסֵי אָרֶץ מי הוא זה שהקים את המשכן שבהקמתו התבססה הארץ? משה רבינו! מַה שְּׁמוֹ וּמַה שֶּׁם בְּנוֹ כִּי תֵדָע אם תדע שהיה עוד אדם כמו משה רבינו, אני רוצה לדעת מה שמו ומה שם בנו – מאיזה משפחה הוא: (ה) כָּל אִמְרַת אֱלוֹהַּ צְרוּפָה כל דבר שה' אמר הוא דבר מזוקק, אין דבר שכתוב בתורה שלא לצורך, ולכן הייתי צריך להקפיד על האיסורים המוטלים על המלך, מָגֵן הוּא לַחֹסִים בּוֹ ציווי של ה' מגן לכל מי שחוסה בו, לכל מי שבוטח בו, ואדם שמקשיב לציווי ה' לא יבוא לידי טעות: יום טוב
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il