- הלכה
- נצרות ואיסלם
1 תגובותב1 דיונים
א אמיר. |י"ד סיוון תשפ"ד לא תורה חדשה, כי אם *ברית* חדשה! זה ההבדל, שמסביר את הפער.
אני חושב שהתשובה הכי טובה לתהייה הזו נמצאת בטרמינולוגיה: ה' לא אמר שתהיה "תורה" חדשה, אלא "ברית" חדשה. ברית, זה הסכם. ה' טוען שההסכם הפעם יהיה שונה - בפעם הראשונה ההסכם אמר שאנחנו נקיים את המצוות וה' ישמור עלינו בתמורה. בספר ירמיהו, ה' אומר שהברית תהיה אחרת - לא תהיה לנו בחירה האם לשמור את המצוות או לא, כולם ישמרו את התורה, כי היא תהיה חקוקה בליבנו, ולא על אבן, כמו במעמד הר סיני. זה הכל. ברית זו לא תורה. ברית היא הסכם שבו מתאר כיצד עם ישראל יקיים את התורה - מבחירה (מיום מעמד הר סיני ועד גלות בבל) בו לכל יהודי הייתה האופציה לשמור או לא לשמור את מצוות התורה ("הכל משמיים חוץ מיראת שמיים") או בכפייה, כשאין לנו יכולת לעשות משהו אחר (הברית החדשה שמוזכרת בירמיהו).