- משפחה, ציבור וחברה
- ריבית, השקעות ובנקים
27
שאלה
שלום לרב
נתנו לשכנים מוצר (נורופן לילדים) במידה בינונית
לאחר כמה ימים החזירו לנו מוצר דומה (כנ"ל נורופן לילדים) אבל במידה יותר גדולה.
האם יש בזה בעיה של ריבית?
אם כן, מה העצה עכשיו אחרי שכבר קיבלנו?
תשובה
שאלה טובה וחשובה.
חכמים אסרו להלוות וללוות כל דבר שנמדד במשקל נפח או יחידות על מנת להשיב את אותו הדבר, בדומה לאופן שניתן. סיבת האיסור: שמא יתייקר ערכו הכספי ונמצא שמשיב לו על הלוואתו יותר ממה שקיבל ויהיה בזה איסור ריבית.
אמנם, יש האומרים שאיסור חכמים "סאה בסאה" אינו מכיל בתוכו פער סכומים קטנים ומתוך כך פסקו שאישה שלוותה מחברתה כיכר לחם אין צורך שתעריך את שוויו הכספי שגם אם הוא ישתנה יהיה זה בדבר מועט ולא הקפידו חכמים בגזירתם על דבר מועט כזה, או מכיוון שברור לנו שהם מוחלים על זה ונותנים תוספת זו בתורת מתנה ולא בתורת ריבית.(רמ"א יורה דעה קס"ב סעיף א)
אשר על כן, לענ"ד בין שכנים צריכים לייצר אווירה טובה ובקשת דברים מעין אלו תנתן במתנה באופן טבעי ולא כהלוואה שמצפים להשיבה בחזרה.
כמובן שלכתחילה אם יש אפשרות לשים לב לזה זה ראוי ובלבד שלא יפגע בקשר טבעי וטוב של שכנות.
למעשה - אם ברצונכם, ניתן להסב את תשומת לב השכנים שאולי טעו והחזירו לכם בטעות בקבוק תרופה גדול שלא כפי שקבלו מכם.
אם ירצו יחליפו ויתנו לכם בקבוק קטן. ואם יגידו שזה לא משנה להם ניתן לסמוך על הרמ"א שמתחילה הם מחלו על סכום מועט כזה ולא ראו בזה כנתינת ריבית.
1 תגובותב1 דיונים
ד דניאל עיני |כ"א שבט תשפ"ה תודה רבה
ישר כח, תודה רבה

שאלות ריבית בכמה עניינים של כרטיס האשראי
הרב יהודה אודסר | ז כסלו תשפ"ה

מסחר יומי בבורסה נחשב להימורים?
הרב דניאל קירש | א אדר תשפ"ה

ריבית בהקדמת מעות
הרב יצחק בן יוסף | כ"א סיון תשע"ב
