- משפחה, ציבור וחברה
- ריבית, השקעות ובנקים
17
שאלה
שלום לרב
נתנו לשכנים מוצר (נורופן לילדים) במידה בינונית
לאחר כמה ימים החזירו לנו מוצר דומה (כנ"ל נורופן לילדים) אבל במידה יותר גדולה.
האם יש בזה בעיה של ריבית?
אם כן, מה העצה עכשיו אחרי שכבר קיבלנו?
תשובה
שאלה טובה וחשובה.
חכמים אסרו להלוות וללוות כל דבר שנמדד במשקל נפח או יחידות על מנת להשיב את אותו הדבר, בדומה לאופן שניתן. סיבת האיסור: שמא יתייקר ערכו הכספי ונמצא שמשיב לו על הלוואתו יותר ממה שקיבל ויהיה בזה איסור ריבית.
אמנם, יש האומרים שאיסור חכמים "סאה בסאה" אינו מכיל בתוכו פער סכומים קטנים ומתוך כך פסקו שאישה שלוותה מחברתה כיכר לחם אין צורך שתעריך את שוויו הכספי שגם אם הוא ישתנה יהיה זה בדבר מועט ולא הקפידו חכמים בגזירתם על דבר מועט כזה, או מכיוון שברור לנו שהם מוחלים על זה ונותנים תוספת זו בתורת מתנה ולא בתורת ריבית.(רמ"א יורה דעה קס"ב סעיף א)
אשר על כן, לענ"ד בין שכנים צריכים לייצר אווירה טובה ובקשת דברים מעין אלו תנתן במתנה באופן טבעי ולא כהלוואה שמצפים להשיבה בחזרה.
כמובן שלכתחילה אם יש אפשרות לשים לב לזה זה ראוי ובלבד שלא יפגע בקשר טבעי וטוב של שכנות.
למעשה - אם ברצונכם, ניתן להסב את תשומת לב השכנים שאולי טעו והחזירו לכם בטעות בקבוק תרופה גדול שלא כפי שקבלו מכם.
אם ירצו יחליפו ויתנו לכם בקבוק קטן. ואם יגידו שזה לא משנה להם ניתן לסמוך על הרמ"א שמתחילה הם מחלו על סכום מועט כזה ולא ראו בזה כנתינת ריבית.
1 תגובותב1 דיונים
ד דניאל עיני |כ"א שבט תשפ"ה תודה רבה
ישר כח, תודה רבה

מה מברכים על טורטיה?
הרב דניאל קירש | ט"ו טבת תשפ"ג

האם צריך "נטחן לאחר הפסח"?
הרב שמואל אריאל | י"ב אייר תשע"ו

הנחת ספרי קודש אחד על השני
הרב אליעזר מלמד | ג מרחשון תשס"ה

האם אומרים תיקון חצות בספירת העומר
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ה ניסן תש"פ

ביקור של בני משפחה בקבר לאחר ה 30
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה
חרדות ממלחמה ובטחון בה’ - מסתדר?
הרב יצחק גרינבלט | א אייר תשפ"ה

שירים בסיום מסכת בספירת העומר
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה
