שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
במידה ומישהו מסר לי מכשיר חשמלי ובסוף לא הייתי צריך אותו ומישהו אחר לקח אותו ומכר אותו האם זה בסדר? או שזה נחשב לגזל
תשובה
שלום וברכה, לענ"ד נראה שאם לקח את החפץ מתחילה על דעת למכור בלא להודיע לנותן יש בזה בעיה, אך אם לקח להשתמש ואחרי שראה שאין לו שימוש בזה העביר הלאה, נראה שאין בזה בעיה. מקור הדין: א. ישנם מקרים בהם המשנה מדעת הנותן עובר באיסור. ב. ישנם מקרים שאין לשנות מדעת הנותן לכתחילה אך אם שינה אינו עובר באיסור. ג. ישנם מקרים שבהם מותר לשנות. א. כאשר ברור שהנותן מקפיד על כך שהזכות תשאר אצל המקבל ולא יעביר הלאה יש איסור להעביר. כגון, הנותן צדקה לעני שאין לו פת לאכול, מקפיד שבעלי חובות לא יגבו ממנו שו"ע (יו"ד רנג, יב): "מי שצריך לבריות ושט אחר פרנסתו ונתנו לו צדקה, אין בעלי חובות יכולים להפרע ממה שגבה בצדקה". ב. כאשר בעל החפץ מעדיף שזה שמחזיק בחפץ יעשה עם החפץ דבר מסויים, אין לשנות לכתחילה. כגון, שומר על חפץ אינו רשאי להעביר לשומר אחר לשמור, אך אם עשה זאת אינו עובר באיסור. רי"ף (ב"מ כ.): "אין השואל רשאי להשאיל ולא השוכר רשאי להשכיר, הני מילי לכתחלה..." ג. כאשר הנותן נתן דבר שלא יחזור אליו עוד ואין לו הפסד מכך שהמקבל יעשה בו, מותר לו לשנות מהיעוד אליו קיבל. כגון, עני שקיבל כסף לסעודת פורים מותר לו לקנות בו נעלים. שו"ע (או"ח תרצד, ב)- "אין משנין מעות פורים לצדקה אחרת. הגה: ודוקא הגבאים, אבל העני יכול לעשות בו מה שירצה". במקרה שלך אם היית לוקח את החפץ על מנת למכור אותו, ודאי הנותן מקפיד על כך ולכן אין לעשות זאת. אך אם לקחת לשימוש וראית שאין לך בזה שימוש כיוון שהחפץ כבר שלך ואין לבעלים הקודמים הפסד זכותך לעשות בו כרצונך. בברכה,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il