שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
קראתי לאחרונה מאמר אקדמי בנוגע ליכולתו של האדם להתערב במעשה הבריאה ו"ליצור בעלי חיים" בעלי תכונות משופרות (כגון חולדה שמדענים "יצרו" המסוגלת להבחין ביתר צבעים מאשר חולדה "רגילה" מסוגלת). במאמר זה הועלת גם השאלה האם יצורים אלו נחשבים "בריאה אלוקית", והאם בעתיד הלא רחוק כאשר לאדם תיהיה אפשרות להשפיע על תכונותיו שלו איך יש להתייחס לכך מבחינה מוסרית. מהי השקפת היהדות בנושא, האם חיות שנוצרו במעבדה (ולמעשה ניתן לומר שע"י בני אדם) נחשבים כבריאה אלוקית, איך זה מסתדר אם העובדה שרק ה’ הוא זה לתת חיים?
תשובה
הקב"ה יצר את כל היצורים הראשונים ומהם נוצרים כל הדורות הבאים. אם ד' לא היה בורא את כל היכולת באדם להוליד האם האדם היה מוליד? ואם האדם מוליד זה אומר שהאדם ברא אדם? כך חשבה חוה שילדה את הילד הראשון שזה אומר שיש לה כח כמו שיש ל-ד'. בימינו אפשר לפתח מתאים של חולדה חולדה אחרת אבל אי אפשר לפתח מחולדה קוף ולא משתיל של זית נמלה או חולדה. כל הכח שיש לאדם זה להמשיך מה שכבר קיים בפוטנציאל ולשכלל. גם ילד לכל להיות איש טוב או רע בזכות החינוך האם זה אומר שהאדם יצר בריה חדשה? בודאי שלא. תפקיד האדם לעשות כל שביכולתו להיטיב את הבריאה כשם שהוא משקה את המדבר והופך אותו לפרדס. אלה שמשתמשים בכוחם להפוך אדם טוב לרע או ישוב למדבר הם לא ראויים למטרה שנבראו בעצמם להיות אדם טוב.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il