600
שאלה
א. ראש השנה נחשב בתורה כיום תרועה- איפה נאמר שהוא היום שבו נברא האדם ושבו הסתיימה הבריאה? איפה נאמר שביום זה "היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים"? הרי זה לא כתוב במפורש בתורה....
ב.אנו מבקשים מה’ "זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים וכתבנו בספר החיים", למעשה, הרי אנו יודעים שהחיים בעוה"ז, עלמא דשקרא, הם רק מעין פרוזדור, הכנה, לטרקלין שהוא עוה"ב. האם הפירוש המקובל לספר החיים- כלומר שהקב"ה יכתוב אותנו לעוד שנה כאן, בעוה"ז היא הכוונה שלנו בתפילה? ואם כן, למה אומרים שדווקא הצדיקים נחתמים מיד לחיים ורשעים מייד למיתה- הרי לכאורה זה צריך להיות ההיפך!
תשובה
א. "תקעו בחודש בכסה ליום חגנו, כי חוק לישראל הוא משפט לאלוהי יעקב", מפסוק זה דורשים חז"ל כי בראש השנה מתקיים הדין.
לגבי יום בריאת העולם הגמרא במסכת ראש השנה דף י' לומדת זאת בהרחבה.
ב. העולם הזה הינו המקום בו אדם יכול לקנות מדרגות רוחניות שילוו אותו גם בעולם הבא - התיקון נעשה בעולם הזה. כפי שמסופר על הגר"א שלפני מותו אחז בציציותיו ובכה שעוזב מקום שבכמה פרוטות ניתן לקיים מצוות ולקנות מעלה בכך, ואילו כעת עובר למקום שבעד כל הון שבעולם אי אפשר לקנות בו אף מצווה נוספת.
הרב שמואל הולשטיין
הרב שמואל הולשטיין

שאלה בנוגע לנישואים אזרחיים בחו”ל וחופה כדת משה וישראל
הרבנות הראשית לישראל | ג ניסן תשפ"ה

ואם הגר יודע שהוא לא יצליח לשמור שבת
הרבנות הראשית לישראל | ג ניסן תשפ"ה

האם אני אצליח בחיים?
הרב חיים שרייבר | ד ניסן תשפ"ה
