שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • תפילות יום הכיפורים
קטגוריה משנית
שאלה
האם מותר בוידוי הארוך של יוכ"פ לדלג על חטאים שברור לי בודאות שלא עשתי (למשל:ועידת זנות, שבועת שווא), וכן להוסיף וידוי על חטאים שעשיתי ואינם מופיעים במחזור? כי הרי מה זה שווה אם אדם מתוודה באותה מדרגה על דברים שעשה ושלא עשה, ואז החטאים שבאמת עשה יהיו קלים בעיניו, כי ממילא אומרים הכל, גם את אלו שלא עשה?
תשובה
נחלקו רבותינו בגמרא האם צריך החוטא לפרט את חטאיו בוידוי או שדי שיתוודה באופן כללי, שדעת רבי יהודה בן בבא שצריך לפרוט החטא, ודעת רבי עקיבא שאין צריך לפרטו שנאמר: אשרי נשוי פשע כסוי חטאה. ולרבי עקיבא די שיאמר: אנא ה' חטאתי לפניך. ודעת הרמב"ם שצריך החוטא לפרט את חטאו (הל' תשובה ב ג). אבל הרי"ף והרא"ש והטור (סי' תר"ז) פסקו כרבי עקיבא שאין החוטא צריך לפרט את חטאו. אלא שכתב בשו"ע שאע"פ שאינו חייב אם ירצה המתוודה - יכול לפרוט החטא, ואם מתוודה בלחש נכון לעשות כן. וטעם הדבר פרש בשו"ע הרב (גר"ז) מפני שעל ידי הזכרת החטא הוא זוכר את חטאיו ומתחרט עליהם מעומק ליבו. מכל מקום נהגו לומר בוידוי אשמנו בגדנו וכו' בקול (למרות שאין לפרוט חטאיו בקול) הואיל והכל אומרים בשווה אין זה וידוי אלא כנוסח התפילה, ולכן מותר לאומרו בקול רם. נמצא שלא נכון לדלג חטאים שברור לך שלא עשית כיון שהזכרתם אינה כוידוי אלא כנוסח תפילת הרבים, וראוי שהאדם ישתתף בתפילת הציבור. (ויש עוד טעם נוסף לזה, שהרי החטאים הם במעשה בדיבור ובמחשבה, ואע"פ שאדם יודע שלא עבר על חטא מסויים, כגון, ועידת זנות, במעשה, הרי שאין הוא יודע אם לא עבר עליו במחשבה, או בעקיפין, ולכן ראוי להזכירו). ולהוסיף חטאים שהוא יודע שעבר, ואינן מצוינים במחזור - האדם רשאי, בתנאי שיעשה זאת בלחש, בינו לבין אלוקיו בלבד. וה' לא ימנע טוב מההולכים בתמים. גמר חתימה טובה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il