שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • תפילות יום הכיפורים
קטגוריה משנית
שאלה
במסכת ברכות הגמרא קובעת שאין לחתום ברכה בכמה נושאים שונים (לדוגמא, ברכת "בונה ירושלים" בברכת המזון). אם כן, מדוע ביום כיפור אנו חותמים את ברכת "קדושת היום" אשר בתפילת שמונה עשרה בהזכרת נושאים רבים כל כך?
תשובה
שלום, אין חותמין בשתיים פרושו, שאין חותמין ברכה בשני נושאים שונים אולם גם בחתימה ארוכה אם נחשב הדבר כנושא אחד אין בזה חתימה בשתיים. וכמו שמצאנו בב"י בשם האורחות חיים (סימן תרצב) בבאור החתימה של הברכה בסוף קריאת המגילה "הנפרע לעמו ישראל מכל צריהם האל המושיע" שהתשועה השלמה היא בכך שנפרע לנו מאוייבנו ועוד שאיש לא נפל במלחמה, וכן בדוגמאות נוספות. גם בחתימת הברכה ביום הכיפורים צריך לבאר שכל החתימה היא עניין אחד שמכח מלכותו של רבש"ע שבאה לידי ביטוי מיוחד דווקא ביום הכיפורים הוא סולח ומוחל לעוונותינו בכל שנה ושנה. דברים דומים אמר הרב נבנצל שליט"א בשיחותיו לראש השנה. כל טוב
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il