- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות על ה'
5376
שאלה
איך זה שהתורה מעידה על כך שהקב"ה צדיק, שזה אומר שהכל נעשה בצדק, והרי איך זה צודק שאני נולדתי לעם הנבחר ויש לי אפשרות להגיע לרמות גבוהות ולקבל הרבה שכר ולעומת זאת יש מי שנולד גוי ובכלל לא מקיר את היהדות וגם אין לו סיבה לחשוב לחקור את העניין והוא יקבל פחות שכר? האם זה צודק שבמקרה לי היה מזל ולו לא?
תשובה
כדי להשיב לשאלתך היפה צריך להבין מהו צדק. אם אנחנו רואים אדם שגונב מחבירו, אנו אומרים שאדם זה עשה מעשה לא צודק. אולם מדוע באמת מעשה זה אינו צודק? מהו בדיוק אותו 'צדק' שהגנב פגע בו?
דבר צודק הוא דבר המכוון לסדר בו הקב"ה רוצה שהעולם יתנהל. פעולה המנוגדת לסדר שבו הקב"ה סידר את המציאות היא פעולה לא צודקת. וזו הסיבה לכך שאנו רואים מעשה גניבה כמעשה שאינו צודק, שהרי הקב"ה רוצה שממון מסוים יהיה ביד אדם מסוים ובא אדם אחר ופגע בצדק. אם העולם לא היה מכוון ע"י הקב"ה, כלל לא היתה משמעות למושג 'צדק' ולא היתה לנו כל טענה מוסרית כלפי אותו גנב.
נמצא, שהצדק אינו מושג העומד בפני עצמו אלא הוא תלוי ברצון ה', בסדר שסידר ה' את המציאות. ממילא כאשר אנו דנים ברצון ה' עצמו (לא 'במקרה'!), כמו את מי לברוא כיהודי ואת מי כגוי, אנו דנים בדבר שקודם לעצם מושג הצדק, ועל כן מושג הצדק כלל לא חל לגביו.

ספירת העומר ויום העצמאות
הרב ש. יוסף וייצן | כ אייר תשס"ט

תחנון ביום העצמאות
הרב חגי לרר | י"ד אייר תשע"ז

האם מותר להסתפר ביום העצמאות?
כולל הלכה בית אל | י"ג אייר תשפ"ג

קידוש בליל יום העצמאות
הרב רואי מרגלית | א אייר תשס"ה

למה אמוראים הקפידו על כבודם?
הרה"ג יעקב אריאל | ב אייר תשפ"ה

סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

חמישה חושים בשיר השירים ובתורה
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
