שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
1. האם בראש השנה שחל עכשיו, שעוברים לשבת כאשר מדליקים נרות, האור בבית צריך להיות כבוי. כי אין לנו שעון שבת לחשמל. אני פוסקת לפי הרב עובדיה יוסף, האם זה משנה אם זה לפי הבן איש חי? כי הבנתי שהתאורה בבית צריכה להיות כבויה בגלל שזה המטרה גם של נרות שבת להוסיף אור. 2.האם מותר לי להיכנס עם סידור לבית כסא ומה קורה אם אין לי מקום אחר להניח את התיק? 3.האם מותר לשים פרי שהוא לא משבעת המינים לברך שהחיינו בראש השנה? 4. יש בעייתיות בהדלקת הנרות מבחינת ברכת שהחיינו בלבלו אותי אם אני מדליקה נרות לפי הרב עובדיה יוסף לברך שהחיינו בהדלקת נרות ומה קורה אח"כ בקידוש? 5. על מה מברכים שהחיינו בקידוש? האם זה פוטר גם את הפרות האחרים? ואם אינני בטוחה אם אכלתי רימון או כל פרי אחר השנה מבחינת חדש על מה לברך שהחיינו הייתי שמחה לקצת סדר בעניין. אנחנו עדות המזרח.
תשובה
1. ענין זה הוא רק מידת חסידות, ומעיקר הדין מותר וצריך להדליק נרות שבת אפילו כשהתאורה בבית דלוקה, וכשאי אפשר לקיים מידת חסידות זו אז אין שום קפידא. 2. אסור להכנס לבית הכסא עם סידור וכדו' ורק אם הוא מכוסה בשני כיסויים מותר. 3. כן, הפרי לא צריך להיות משבעת המינים. 4. לפי הרב עובדיה יוסף לא מברכים שהחיינו בהדלקת נרות יו"ט כיון שמברכים בקידוש. 5. בקידוש מברכים שהחיינו על עצם היום ואפילו ביום השני מעיקר הדין לא צריך כלל פרי חדש וגם אם אין פרי חדש מברכים שהחיינו. אך מ"מ טוב להניח בלילה השני פרי חדש ולהתכוון לברך גם עליו. ושהחיינו פוטר את כל הפירות שהיו בשלחן בעת הקידוש אך אם אח"כ בהמשך הסעודה הביאו פרי חדש צריך לברך שוב שהחיינו.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il