- הלכה
- מיסטיקה, קמיעות וסגולות
372
שאלה
בהרבה הלכות ראינו את המושג "לתת למידת הדין את חלקה"; ברצוני לשאול:
א. מה המושג "מידת הדין", (פעמים ונראה הכוונה לתת לשטן את חלקו).
ב. וא"כ, האם אין בזה "כעין" זביחה לשטן וכדו’.
ג. בענין מסויים מאוד, שבירת הכוס בחופה, שהכל בו ואחריו נמשך הרמ"א שהטעם הוא משום חרבן ירושלם, ברם דעת הריקאנטי וכ"כ השל"ה שהוא מצד "לתת למידת הדין חלקה". מה הפירוש המדוייק; האם הכוס אסור בהנאה, כמו שמצינו במים אחרונים למשל. או עצם השבירה היא הנתינה, נפקא מינה: האם יכול להשתמש בכוס הזו, (לסגולה לנישואין - כמו ששמעתי, או המודה האחרונה לחבר את החלקים ולהניחם כמין קישוט בבית).
בתודה מראש.
תשובה
מידת הדין היא מידת המשפט של הבורא ולא של השטן.
הכוונה היא שאם אדם יודע שאיננו צדיק לא יתנהג בקלות ראש כדי שלא יגרום שמידת הדין תעניש אותו מתוך התנהגות כאילו הוא צדיק ויש לו זכויות.
חלילה וחס לעשות משהו בשביל השטן. כוונת הריקנאטי והשל"ה שלא להראות כי בשעת שמחה שכחנו את צערנו על החורבן כאילו שאנחנו צדיקים, והרי נאמר כי אם לא נבנה המקדש בימינו כאילו נחרב בימינו. וא"כ בודאי שהכוס השבורה איננה אסורה בהנאה ואם רוצים להשתמש בשברים כסגולה אין בכך שום מניעה.

שום קלוף שעבר עליו לילה
הרב יצחק בן יוסף | י"ח אדר ב' תשע"ד

סגולה בהזכרת השם אמתלאי בת עורבתי
הרב דוד חי הכהן | י"ח מרחשון תשע"ב

קניית סכין בערב ראש השנה
הרב בנימין במברגר | ט"ז אלול תש"ע

שינה מול נעליים או מראה
הרב דוד חי הכהן | ד מרחשון תשע"א

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

הלל ביום העצמאות וביום ירושלים
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד אדר ב' תשע"א

הנחת תפילין ביום העצמאות
הרב בנימין במברגר | ד אייר תשס"ח

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

לגבי עצים יבשים שמלכלכים רכבים בחניה
הרב משה מאיר אבינר | ג אייר תשפ"ה

חמישה חושים בשיר השירים ובתורה
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

למה אם לא עונים הברכות לבטלה בחזרת הש"ץ
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
