- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
323
שאלה
הגמרא ביבמות (יג:) מביאה מחלוקת ריש לקיש ור’ יוחנן בעניין דרישת הפסוק ’לא תתגודדו’ (הריטב"א טוען שזו אינה מחלוקת אלא ר’ יוחנן רצה לחדד את ריש לקיש). הרשב"א במקום אומר שלר’ יוחנן אין בכלל את דין ’לא תעשו אגודות אגודות’, שריש לקיש דורש, מאחר שדין זה מקורו הוא בספרי, האם ר’ יוחנן יכול לחלוק עליו? ובכללות, האם אמורא יכול לחלוק על מדרשי הלכה?
אשמח אם הרב יפנה למקורות.
תשובה
שלום רב:
האמוראים אינם יכולים לחלוק על תנאים. אולם מדרשי הלכה הם לפי אחד התנאים. אמורא יכול ללכת לפי תנא אחר. לפעמים האמוראים סוברים שמכך שרבי במשנה לא הזכיר את מדרש ההלכה או שיש סוגיא בתלמוד שעולה ממנה שלא מתחשב במדרש ההלכה מהווה הוכחה שהבבלי חולק על המדרש הלכה.
כל טוב

האם שעיר המשתלח מותר באכילה?
הרב חיים שרייבר | י"א תמוז תשפ"א

ההלכה בנוגע למסוכנותו של אדם - אין עונש כלא?
הרב חיים שרייבר | י"א אדר תשפ"ה

מואבי ולא מואבית
הרב אוריאל טויטו | י"ח אב תשפ"ב

מי אביו של יהושע בן נון?
הרב בנימין במברגר | ה אייר תש"ע

קידוש בליל יום העצמאות
הרב רואי מרגלית | א אייר תשס"ה

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה

תחנון ביום הזיכרון לחללי צה"ל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח אייר תשס"ז

גילוח ביום העצמאות
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו ניסן תשס"ה

למה אמוראים הקפידו על כבודם?
הרה"ג יעקב אריאל | ב אייר תשפ"ה

גילוח ותספורת ביום עצמאות שהוקדם
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה

מתי מותר להתגלח ביום העצמאות השנה?
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה
