שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
שאלה
האם מותר לשחק מלחמה או סתם משחק בקלפי מלחמה רגילים (לא פוקר או על כסף)? (גם ביום חול)
תשובה
דינם ככל משחק אחר, שאין בכך איסור אמנם ודאי ראוי לכל אחד לנצל את זמנו ללימוד תורה או עכ"פ בדברים המועילים ליישוב העולם, ובפרט יש להיזהר ממשחקים שרגילים לשקוע בהם זמן רב וכך להרבות בבטלנות. במקום שרגילים לשחק בכסף כדי להימנע לגמרי כדי לא להתרגל לכך ובסוף להיגרר למשחקים בכסף שהם אסורים ממש הן מצד גזל הן מצד קלקולים רבים הנובעים מכך. הרחבה: במסכת סנהדרין פרק ג משנה ג נאמר שהמשחקים בקוביא פסולים לעדות, ונאמרו בגמרא (דף כד ע"ב) שני טעמים, או משום אסמכתא ובכך יש בעיה של גזל או משום שאינם עוסקים ביישובו של עולם. וכתב על כך הרמב"ם שם בפירוש המשניות: "נאסר זה מפני שהוא מתעסק בעסק שאין בו תועלת לישוב העולם, ויסוד הוא בתורתינו שאין ראוי לאדם להעסיק את עצמו בעולם הזה אלא באחד משני דברים או בחכמה להשלים בה את עצמו, או בעסק שיועיל לו בקיום העולם כגון אומנות או מסחר, וראוי למעט בזה ולהרבות בראשון כמו שאמרו הוי מעט עסק ועסוק בתורה". יש להעיר, לא מדובר כאן על משחק מועט אלא על אנשים שהיו מבלים בכך שעות מרובות. לפני כ150 שנה היו כמה רבנים חשובים שיצאו נחרצות נגד המשחק בקלפים, ובפרט שהיו נוהגים לשחק דוקא בימי החנוכה (ראה קדושת לוי דרשות לחנוכה, שולחן שלמה על הלכות חנוכה וביאור הלכה בתחילת סי' תרע), ובספר שולחן שלמה (אב"ד מיר) אף כתב שהוריו הצדיקים לא היו מכניסים כלל לביתם משחק זה, ואף היום יש בתים שבעקבות זאת הסתייגו מאוד ממשחק זה ולא הכניסוהו לביתם. אמנם אז המציאות היתה שהיו משחקים על כסף ועוד שהתבטלו בכך שעות רבות ובנוסף היו יושבים בצורה מעורבת גברים ונשים ובקלות ראש ואף היו נגררים לניבולי פה, ולפיכך יצאו נגד בתקיפות מרובה. בברכה,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il