שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
כיבוד הורים אימי מורתי שליט"א שומרת שבת ורוב מצוות אבל אינה מקפידה כ"כ בקיום כולם, ובברכות הנהנין היא אינה מקפידה, וכמעט שאף פעם אינה מברכת לפני האוכל חוץ מנט"י. גם אמן היא בדר"כ לא טורחת לענות אא"כ אני מבקש במפורש, ואז היא עונה בחוסר חשק. הראוני ההלכה במשנ"ב שהנותן למישהו משהו לאכול ויודע בו שלא יברך עובר על לפני עיור. לאור זאת רציתי לשאול כמה שאלות: א. אם ראוי שאתן לאימי לאכול דברים מיוזמתי (כגון שאתן לה כוס מים)? ב. האם אני צריך להביא לה אוכל כאשר היא מבקשת במפורש? ג. האם אני צריך לברך בקול ולבקש ממנה לענות אמן אע"פ שאיננה אוהבת את זה? ד. אם תאמר שלא צריך לבקש ממנה לענות אמן, וכן במקרים שא"א או ששכחתי, האם מוטב לומר את הברכות בקול, שמא תענה אמן, ושמא יהיה בה איזו כוונה לצאת והוי שומע כעונה, א"ד מוטב שיהיו שוגגים וכו’? ה. בשולי הדברים, אמר לי ידיד שלי ת"ח מובהק, שהיום מקילים ביחסינו לחילונים, שמכבדים אותם ונותנים להם אוכל כאשר הדבר מתבקש, וזה ע"פ תשובה של הרב שלמה זלמן, שכתב שעי"ז אנו מצילים אותם מעבירה גדולה יותר של שנאת הדת והדתיים. ורציתי לשאול את הרב אם יש לסמוך על זה, ואם כן, האם יש לסמוך על זה בגדר ’דחויה’ דהיינו שיש בכל מקרה לבחון מחדש האם ההיתר שייך (ולפעמים אך טבעי יהיה לא לכבד, ואז יש להימנע מזה), או בגדר ’הותרה’ דהיינו שהדבר הותר לגמרי. אבי ומורי שליט"א שוקל הרבה מעל מה שצריך, וע"פ הרופאים הדבר מסכן אותו. אימי ואני ניסינו לדבר איתו כמה פעמים ולהפציר בו שישתדל שלא לאכול דברים משמינים, אך ללא הועיל, והוא מסרב לנקוט אילו שהם צעדים עמ"נ להרזות. לאור זאת הסתפקתי אם המחייב בכיבוד הורים הוא רצון ההורה או טובתו של ההורה. ועל כן רציתי לשאול: א. האם מותר או צריך לפעול באופן פטרנליסטי ולא לקנות לבית מאכלים משמינים, וכן לא להגיש בארוחות דברים משמינים. ב. האם מותר או צריך להמרות את פיו של אבי ממש, כגון שאם הוא מבקש במפורש לקנות לו משהו משמין או להביא לו לשלחן, לא להביא לו. וכן האם מותר להחביא או לזרוק מאכלים כאלה. ג. האם מותר להמשיך להפציר בו על אף שהוא מבקש שנפסיק, ואומר שהדבר מצערו.
תשובה
הגרש"ז אוירבאך היה גדול הדור בהלכה למעשה ויש לסמוך על הוראותיו, בפרט במקום מצוות כבוד אם. אם היית מתבקש לתת לה דבר שאסור בעצם, היית צריך למצוא דרך להתחמק. אך אתה נותן דבר שהוא בעצם מותר אלא שיש לברך עליו, אין זה ממש לפני עיור. עצתי לך שתשתה גם אתה ותברך בקול.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il