- משפחה, ציבור וחברה
- ארועים מעורבים
2553
שאלה
שלום לרב,
מצד אחד יש את רוב הרבנים גדולי הדור שאומרים שאסור מעורב ומצד שני יש את הרב צפניה דרורי והרב שרלו ועוד שפוסקים חברה צנועה ומעורבת לכתחילה מהיכן נובעות תשובות אילו? על אילו פוסקים נשענים הרבנים הנ"ל?
ומה היה דעת הרצי"ה בנושא זה?
תודה רבה
תשובה
שלום רב,
כתבו על כך תשובות רבות. כפי שבאמת אתה כותב רוב רובם של הרבנים סוברים שחברה מעורבת ודאי אינה לכתחילה. גם אם אין איסור בעצם המציאות של בנים ובנות באותו סניף/שבט בכל אופן חברה מעורבת כמעט בהכרח מובילה לעבור על איסורים.
הרבנים שחושבים שחברה מעורבת בימנו מותרת כתבו על כך בדבריהם. לגבי הרב צפניה דרורי איני יודע מה בדיוק עמדתו, אני מניח שאפשר לשאול אותו באופן ישיר. עד כמה שידוע לי הוא מתלמידי הרב צבי יהודה זצ"ל. דעת הרצ"י כפי שפורסמה על ידי הרב אבינר שללה תנועה מעורבת.
סברת המתירים היא שבמציאות של החיים האזרחיים במדינת ישראל אין משמעות לחברה מעורבת, שהרי על כרחך תפגש עם בני המין השני. לכן במציאות ההווית יש חשיבות ללמד את בני הנעורים כיצד להיות נקיים וצנועים למרות המפגש עם בני המין השני.
אולם דעת רוב הרבנים היא שבגיל הנעורים יש הבדל האם הקשר הוא תוך כדי עשייה ופעילות משותפת לבין מפגשים שיהיו בעתיד במסגרת עבודה וכד'. בימי הנעורים יש חשיבות להרדים את הנטיה להתרגש מהמין השני. הרדמה זו יכולה להעשות רק כשלא מעוררים אותה במפגשים בין המינים השונים.
כל טוב

מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

עד מתי אפשר להתפלל ערבית?
הרב חיים שרייבר | ה אדר תשע"ה

האם מותר ללמוד מהרב שלום ארוש
הרה"ג יעקב אריאל | ז אייר תשפ"ב

תחנון ביום העצמאות
הרב חגי לרר | י"ד אייר תשע"ז

גילוח ותספורת ביום עצמאות שהוקדם
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה

למה אם לא עונים הברכות לבטלה בחזרת הש"ץ
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה

חמישה חושים בשיר השירים ובתורה
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
