- הלכה
- טבילת כלים
916
שאלה
שלום.
שמעתי בשם הרב שכלי העשוי בחלקו מפלסטיק (כגון סכין עם ידית פלסטיק), אינו טעון טבילה אלא בחלק המתכת שבו.
האם זה נכון?
לכאורה, קימ"ל ש’אין טבילה לחצאין’, וכיוון שהכלי הוא אחד וחלקו העיקרי עשוי מתכת, טעון כולו טבילה.
(וכן משמעות דברי השו"ע ק"כ ס"ז).
ובכלל, אם הידית נחשבת ככלי בפני עצמו, שוב אינה ’כלי סעודה’ ואינה טעונה טבילה גם אם עשויה מתכת?
(הערתי - מתנאל גלעדי - לגבי המשפט האחרון שבשאלה, אני מבין כוונתו שאם הידית נחשבת ככלי בפני עצמו אז מה החילוק אם עשויה מפלסטיק או ממתכת? סוף סוף אינה מוגדרת כ"כלי סעודה" וממילא אינה טעונה טבילה מכל מקום.)
תודה.
תשובה
זה נכון שיטביל רק את הברזל וזה גם נכון שאין טבילה לחצאין - כי את כל הסכין הוא צריך להכניס בבת אחת, אבל במקום שהמתכת מחוברת לפלסטיק זה נקרא בית הסתרים, ולדעת הר"ש בית הסתרים בכלים זה לא מעקב. רק את כל הלהב צריך להכניס.
אם זה כלי אחד מכיוון שהכל מתכת הכל חייב, אבל אם חלק מפלסטיק לעניין טבילה החלק הזה של הכלי לא צריך טבילה ועדיין הוא נקרא כלי אחד.
טבילת מכשירי חשמל

נזכר לברך ברכת האילנות בר"ח אייר
הרב נועם דביר מייזלס | ל ניסן תשע"ט

מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ

הדלקת נר זיכרון כששבועות יוצא במוצאי שבת
הרב שמואל אריאל | ב סיון תשע"ט
