261
שאלה
לכבוד הרב
אם אני לא מקפידה על לק קלוף, ואם לדייק לאמת אז אני פשוט מתעצלת להוריד וזה נשאר ככה קלוף שבועות על הציפורניים שלי. בעבר הייתי כן יותר מקפידה להוריד ולחדש רק שני מקרים שזה או הולכת לראיון עבודה או לדייט חדש בפעם הראשונה אבל היום אפילו על זה אני לא טורחת כי אין לי סבלנות אז בשבילי זה יחשב או לא יחשב חציצה?
1 לגבי נטילת ידים
2 לגבי טבילה במקווה
אם יש דעות שונות בענין אשמח אם תוכל לכתוב בבקשה וגם עם ציון מקורות איפה אני יכולה לקרוא על זה יותר
מקווה שזה לא טרחה תודה רבה ותבורך
תשובה
שלום
חציצה שעל היד העשויה לנוי אינה נחשבת חציצה אף אם תהיה על רוב היד. (שו"ע או"ח סי' קס"א סע' ב' משנ"ב ס"ק י"ב).
נטילת ידים - צבע מקולף או סדוק שהאישה אינה מקפידה עליו אינו חוצץ. (פניני הלכה, ברכות, פרק ב' הלכה י', פסקי תשובות סי' קס"א הערה 4).
טבילה - לכתחילה יש להוריד את כל הצבע מן היד לפני הטבילה. אם אינה יכולה לנקות היטב את ידיה מן הצבע תצבע את כל הציפורניים באופן שלא יישאר מקום סדוק או מקולף.
אישה שטבלה בצבע סדוק או מקולף – לא עלתה לה טבילה וצריכה לחזור ולטבול שוב ללא ברכה.(דרכי טהרה פרק ט"ז סע' ע"ב)
בשו"ת קרן לדוד (סימן מה) העיר הערה חשובה שהכלל כל דבר שהוא לנוי אינו חוצץ אפילו יש בו ממש כגון הצבע שנוהגות הנשים לצבוע על ציפורני ידיהם שייך אך ורק בנשים שדרכן בכך, "אבל באנשים שאין עושין כן אלא אלו השחצנים ונראה פשוט דעבדי בזה איסורא דעוברין על לא ילבש גבר...יש בו גם משום חציצה". דבריו הובאו בילקוט יוסף (או"ח סימן קסא הערה ד') ובפסקי תשובות (סי' קס"א הערה 4).
נוסיף נקודה למחשבה – האם ראוי אף לאישה לשים לק וכדו' על הידיים. כדאי לענות על מספר שאלות כדי שמעשה יעשה מתוך שיקול דעת ומחשב ולא מתוך הליכה אחרי הזרם וכדו'. מהי המטרה שאת רוצה "להרויח" / להשיג באיפור זה? לאיזו קבוצות בחברה את רוצה להשתייך? האם את חושבת שדוקא על ידי מעשה זה תשיגי את "הרווח" בו את חפצה?
יום טוב

הלל ביום העצמאות וביום ירושלים
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד אדר ב' תשע"א

הלל בליל ימים טובים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד אייר תשס"ג

האם אומרים הלל שלם ביום העצמאות או חצי הלל?
הרב דניאל קירש | א אייר תשפ"ב

תחנון ביום העצמאות
הרב חגי לרר | י"ד אייר תשע"ז
למה אם לא עונים הברכות לבטלה בחזרת הש"ץ
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
חתימה לא מדויקת על שעות התנדבות
הרב משה מאיר אבינר | ג אייר תשפ"ה
סנהדרין קד - כיצד אכלו ה-נשבים בשר ויין?
הרב חיים שרייבר | ב אייר תשפ"ה
