231
שאלה
האם הערה מספר 3 של תשובת הרב, שלמנחה שמי שמאריך בתפילתו שלא להתחיל לפני הקדיש שצריך לשמוע אותו ,כך הוא הדין בערבית שחייבים לשמוע הקדיש לפני שמ"ע למי שמאריך בתפלתו אף שאין בו קדושה אך המתפלל לא יענה קדיש?
תשובה
לשואל, שלום וברכה!
גם בערבית צריך לשמוע את הקדיש שלפני שמונה עשרה. כך לשון המעשה רוקח (הל' תפילה פ"י הט"ז): "אסור לו לאדם שיקדים תפילתו לתפילת הצבור... ומשמע דבכל התפילות קאמר. ואם כן אותם הנוהגים להתחיל קודם כדי לסיים עם השליח ציבור, או כדי לענות הקדיש או הקדושה אחר כך, מפני שדרכם להאריך יותר מהשליח צבור, כוונתם רצויה, אמנם נראה דלאו שפיר עבדי: חדא, דאסור להקדים כאמור, ובתפילת מנחה וערבית הם מפסידין עניית הקדיש שקודם התפילה באיסור גמור, וכבר ידוע דעניית אמן יהא שמיה רבא עדיף אפילו מקדושה כמ"ש ז"ל. ואם כן יש להם להתחיל התפילה עם הצבור, ואם יאריכו אחר כך ויפסידו עניית הקדיש או הקדושה מה בכך, כיון שהם אנוסים; מכל שכן שיכולים לשתוק ולכוין דשומע כעונה כמ"ש הרב ב"י א"ח סימן ק"ט" (ביביע אומר הנ"ל הובאו דברי המעשה רוקח בקיצור, בהשמטת המילה החשובה "ערבית", מפני שלא דן בה לעניין הקדושה, אך גם לדעתו חובה לשמוע את הקדיש שלפני שמונה עשרה, עיין שם אות ז).

תפילת שחרית בעלות השחר
הרב בנימין במברגר | י"ב תמוז תש"ע

זמן מניין פועלים
הרב בנימין במברגר | י"ב אלול תשע"א

מה סיבת המנהג להשתמש בשעוה בנר הבדלה
הרב נועם דביר מייזלס | י"ד שבט תשפ"ב

גיורת של בית הדין של הרב קרליץ - נדרשה להתגייר שנית
הרב יצחק בן יוסף | י"ב ניסן תשע"ו
האם מותר לקבל הנחה שאני זכאי לה מחברת החשמל כזכאי לקצבת נכות
הרב משה מאיר אבינר | א ניסן תשפ"ה
סיגרים ממולאים בתפוחי אדמה ברשתות המזון
הרבנות הראשית לישראל | כ"ח אדר תשפ"ה
בהמשך לעליה לתורה לבר מצווה
הרב יצחק גרינבלט | כ"ח אדר תשפ"ה
