- ספריה
- מסכת החיים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
3271
הג"ר גדליה אייזמן שליט"א, בשיחה שנשא לרגל פתיחת זמן החורף בישיבה, תמה לפשר הביטוי "ימי חורפי" (איוב כט), שביאורו ימי נעורי. הרי תואר כזה הולם, לכאורה, יותר איש זקן, ממה שהוא מתאים לנער צעיר ותוסס - כך שאל המשגיח.
בדברי תשובתו אמר: בואו ונחשוב איזו עונה מתאימה יותר לעבודה ולהתעלות רוחנית, הקיץ או החורף? ומיד השיב: בקיץ החיים שמחוץ לבית ערים ותוססים, ומטבע הדברים אדם נמשך לצאת מד' אמותיו. לעומת זאת בחורף, כאשר הכל בחוץ קודר וקר, בזמן כזה מעדיפים בני האדם להיות מכונסים בתוך ביתם וממילא גם בתוך עצמם. לפיכך אין ספק שהחורף הוא זמן יאה יותר לעלייה ולהתעלות.
בדומה לחורף כך גם ימי הנעורים, הם השנים הטובות והמתאימות ביותר לעלייה רוחנית בלימוד ובעבודת ה'. לכן נקראו הימים האלה "ימי חורפי", כי זהו החורף שבו האדם צומח ומתעלה.
"טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו"

מסכת החיים (41)
הרב יהודה חיון
24 - חברה רעה
25 - ניצול ימי הנעורים
26 - הציות להורים ומורים
טען עוד
היותם נערים. קבלת התורה שלהם חייבת לבוא דווקא מפני שהם נערים. על כך אומר הכתוב: "טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו".
את דבריו הוא מנמק בכך שבתקופת הנעורים מוצא האדם כל העת חידוש בגופו.
קומתו הולכת וגדלה, ומה נעים לו לנער לשמוע מידי פעם: ראו, אתמול עוד היה ילד והנה הוא כבר בחור. ההתחדשות הגופנית המתמדת, יכולה להוות אמצעי להתחדשות בנשמה. השינויים החלים בגוף בתקופת הנערות, מהוים תזכורת מצויינת לצורך להתחדש בעבודת ה' ובכל מאויי הנשמה. לכן דוקא תקופת הנערות, היא תקופה נפלאה להתעלות.
החיים משולים לגלוית דואר
סח ה"חפץ חיים": "החיים משולים לגלוית דואר. בנוגע שבעולם, כשאדם מתחיל לכתוב גלוית דואר לחבירו, הריהו כותבה בכתב איטי וגדול, המתפרס על פני שורות אחדות. אולם כשהוא חש שיש ברצונו לכתוב עוד ועוד, ואילו בגלויה נותר רק מקום מצומצם, אזי כותב הוא בצפיפות כמנסה להרויח עוד שורה, ולדחוק עוד משפט... הרי עדיין יש לי כל כך הרבה לכתוב!...
"כך חוזרת התמונה על עצמה בחיי האדם עלי אדמות - שנות הנעורים עוברות בשלוה ובמנוחת הנפש כשהזמן היקר מתבזבז לריק, ולא נותנים את הדעת לחשיבות הזמן עד שזה מאוחר מידי!"
"רצונך להיות תלמיד חכם? שמע לעצתי"...
לשואל צעיר, אמר מרן בעל ה"קהילות יעקב": בצעירות צריכים לחטוף וללמוד עוד ועוד, כי השנים עוברות מהר, וכל הזמן חושב האדם שעוד יהיה לו זמן, ולבסוף מוצא את עצמו זקן.
לנערים שהיו באים לבקש את ברכתו בעת הגיעם למצוות, רגיל היה לומר: רצונך להיות תלמיד חכם? שמע לעצתי. ביממה יש עשרים וארבע שעות, בוא וראה כיצד יש לנצלן. שמונה שעות יש להקדיש לשינה (שמונה שעות שינה רצופות בלילה, או שבע בלילה ואחת ביום). שעתיים נוספות יש להקציב לאכילה ולשאר סידורים. נותרו לך ארבע עשרה שעות. מהם שעתיים יש להקדיש לג' תפילות ביום, ונשארו לך שתים עשרה שעות ללימוד תורה. אם תלמד מיום הבר מצוה ועד החתונה י"ב שעות בכל יום, מובטח שתהיה תלמיד חכם. תוכל להספיק ללמוד בפרק זמן זה את כל סדרי נשים ונזיקין, ולדעת אותם.
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
הלכות שטיפת כלים בשבת
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
מה המשמעות הנחת תפילין?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
מה הייעוד של תורת הבנים?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
למה משווים את העצים לצדיקים?
"ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו"
דברי שלום ואמת - מגילת אסתר עיון והקשבה (שיעור 14)
הרב שמעון קליין | כ"ד אדר תשע"ג

עד דלא ידע
הרב דוד חי הכהן | תשס"ג
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
מהות המגילה – גילוי שם ה' בעולם
הרב חיים בן שושן | י"ג אדר תשפ"ה
היחס בין פורים ליום טוב
הרב דוד ניסים זאגא | י"ג אדר תשפ"ה
דיני קריאת המגילה, וההבדל בין הקריאה בלילה ליום
גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה
הרב חיים כץ | י"א אדר תשפ"ה
