לימוד השיעור מוקדש לרפואת
טל בת שרה חוה
1114
הנפעלים בהתרחשויות אינם מודעים לכך שהם כלי ביד היוצר המסובב את המציאות כדי להגיע למטרתו. ואף על פי כן, כשבאה איזו צרה הם אינם תולים זאת במקרה אלא אומרים "אבל אשמים אנחנו". גם בסוף הפרשה, כשיוסף רוצה לעצור את בנימין בעלילת גניבת הגביע, אומר יהודה "האלוקים מצא את עוון עבדיך". בני ישראל שחונכו על ברכי יעקב יודעים שכל מה שקורה להם אינו מקרי אלא מונהג על ידי ההשגחה העליונה, והם מצדיקים עליהם את הדין.
דברי התורה אינם תיאור היסטורי גרידא; הם באים ללמד אותנו. אנו צריכים להפיק מהם לקח להווה. היום אנו עומדים בתנאים קשים מבחינת מצבנו הצבאי, המדיני והכללי: האיום המתמיד של המחבלים, האנטישמיות ההולכת וצוברת תאוצה בארצות הגויים ובמיוחד בעמי אירופה, האיום של הרודן הפרסי, ועוד איומים על קיומה של המדינה ועל העם היושב בתוכה. כצאצאי יעקב אבינו ובניו, עלינו לפקוח עינינו ולשאול את עצמנו בשל מי ובשל מה באה עלינו הצרה הזאת. לא תמיד ניתן להשיב על כך תשובה מדויקת, אבל אין זה פוטר אותנו מלחקור ולדרוש. כל מה שבא עלינו, בא לעורר אותנו לתשובה.
שמירת תורה ומצוות, הן בין האדם למקום והן בין אדם לחברו, ובדורנו בייחוד שמירת ארצנו וישובה, הם עיקרים חשובים מאד. אם נתחזק בתחומים אלה ונקפיד עליהם, עד כדי שאיש לא יוכל להעלות על הדעת איזו חולשה ורפיון בהמשך האחזותנו בארץ, אז מן השמים יטרפדו את כל מזימות אויבינו ונזכה לראות בישועת ה' על עמו ונחלתו.
אוי ויי!
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
למה משווים את העצים לצדיקים?
דיני פלסטר בשבת
הקשר אל ה' – תפילה
למה ללמוד גמרא?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
איסור בשר וחלב
איך מותר להכין קפה בשבת?