לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
882
והדברים כפשוטם, כי התורה מתפשטת ומאירה את כל המציאות ומדריכה אותנו בכל תחומי החיים. אין דבר במציאות שהוא מחוץ להדרכת התורה. התורה מדריכה את האדם בלבושו: ציצית, שעטנז; בבנין ביתו: במזוזה ובמעקה; באכילתו ובהליכתו, "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך" - לכל המצבים ולכל הזמנים ישנה הדרכה בתורה כיצד לנהוג, כיצד לחיות. ואם בדברים האישיים הפרטיים יש הדרכה מלאה, קל-וחומר שיש הדרכה של תורה בעניינים הנוגעים לכלל ישראל, לכללות האומה. משום מה יש כאלה שחושבים בטעות שהתורה עוסקת רק בהדרכת האדם הפרטי, ובענייני הציבור, אין התורה עוסקת, אך זו כמובן טעות.
יתכן כי טעות זו היא כתוצאה מהגלות הארוכה, שבה עם ישראל חי במדינות הגויים, והגויים הם שעסקו בניהול המדינות ובענייני הכלל, ואילו ישראל חיו חיים פרטיים, ולכן לא היה ביטוי לדעתה של תורה בעניינים כלליים, ואפשר היה להתרשם כאילו ענייני הכלל אינם שייכים להדרכת התורה. ואולי מקור הטעות הוא מהשוואת התורה לדתות זרות חס-ושלום.
בין כך ובין כך, תהא סיבת הטעות אשר תהא, צריך לדעת שיש בתורה הדרכה בכל התחומים, הכלליים והפרטיים. ועל כן חובת כל תלמיד חכם וכל רב בישראל, להשמיע את דעת התורה ולהדריך את הציבור על פי התורה, ואסור לו להירתע מלהשמיע את דבריו, גם אם הם יעוררו התנגדות. ועל זה אמרה התורה: "לא תגורו מפני איש!". ענייני ההתיישבות בארץ-ישראל, והשלטון של עם ישראל בארץ ישראל כולה, הם ענייני תורה מובהקים, וכל רב צריך לפעול בכל דרך להשפיע על קיום מצוות התורה של "וירשתם אֹתה וישבתם בה" (דברים י"א), ולהזהיר מפני הלאו של תורה של "לא תחֹנם" - לא תתן להם חניה בארץ-ישראל (רש"י דברים ז'), ודברים אלו נוגעים גם להלכות פיקוח-נפש.
איך ללמוד אמונה?
פסח שני- החיבור של תורה וישראל
איך עושים קידוש?
סוד ההתחדשות של יצחק
מה זה אומר בחזקת בשרי?
איך מגדירים כללי מלחמה?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
מה המשמעות הנחת תפילין?
למה ללמוד גמרא?