בית המדרש

  • מדורים
  • ענג שבת
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקוט

2 דק' קריאה
התנערות כללית מקיר לקיר של כל הציונות הדתית כולל הרבנים, מההתפרעות של קומץ נערים בבסיס צה"ל, מעידה שאלה באמת אזובי הקיר. למתפרעים מגיע עונש מחד, ומאידך צריך לעשות הכל על מנת לעצור את התופעה. אנשי החוק ידעו מה לעשות במקרה זה, אבל עצירת התופעה צריכה להעשות דוןקא בצד החינוכי. אם רוצים באמת לפתור את הבעיה יש לעקוב אחריה מלידתה, וכדאי לא להיתמם. התופעה נולדה מההתנתקות מגוש קטיף ומהשפעתה עד היום בקרב ציבור אחים גדול ומשמעותי.
אכן, פגיעה של יהודים בחיילי צה"ל היא קריאת תגר על כל הממלכה. הנביא ישעיהו מקונן: "ואמרת בלבבך, מי ילד-לי את-אלה, ואני שכולה, וגלמודה; גולה וסורה, ואלה מי גידל - הן אני נשארתי לבדי, אלה איפה הם". (מט, כא). איפה ההורים של אותו נוער אובד עצות? אין הכוונה כאן להאשים את ההורים או לתת לגיטימציה לפורעים, אבל כדי לתת את התרופה הנכונה יש לבדוק את מקור החולי - ההתנתקות. קלמן ליבסקינד במעריב (כ' בכסלו 16.12.11) הוא היחיד שמצאתי שמסתכל על אותו נוער שאובד עצות מאז ההתנתקות, הוא מזמין את הקוראים לסיור מודרך בראשו של נער הגבעות שהשליך אבן על קציני צה"ל (כדאי לקרוא). וההורים - שצריכים לחנך נוער זה, הרי הם עדיין!! טרודים בריפוי הפצעים שלהם מהגירוש, בחיפוש אחרי בית מגורים ומקום עבודה. הם בעצמם צריכים להמשיך ולהאמין לממלכה.
"ויגש אליו יהודה... דבר באזני אדוני", רבי שמשון רפאל הירש מסביר שיהודה פנה אל הגיונו ואל שיקול דעתו של יוסף, אל אזנו ולא אל ליבו, אל הרגש, לא לדעותיו הקדומות. גם היום הכל צריך להעשות בשיקול דעת ובזהירות.
בגלל שיהודה התכוון לומר דברים קשים הוא התקרב אל אוזנו של יוסף, כדי שאחרים לא ישמעו, כדי שלא יראה חלילה זלזול במלכות.
את פורעי החוק צריך להעניש. את השיח הציבורי יש לנהל ובלי אלימות. את דעתו של האחר יש לכבד ואת השוויון בין המינים יש לקיים במדינה דמוקרטית.
האחווה בין בניו הטרידה את יעקב בשעתו האחרונה. הסכסוך ביניהם ושנאת החינם שהתלוותה לכך עלו ברגשותיו. בניו נמצאים ליד מיטתו ובכל זאת הוא קורא להם: "האספו ואגידה לכם" (מט, א), וכוונתו: רק כשתהיו כולכם באסיפה אחת, באגודה אחת תתגברו על הכל ותבוא הגאולה.
כל הדיבורים על התנתקות מאחים הינה שטות ורעות רוח. הגדולה שלנו היא באחדותנו, אחדות של כל חלקי העם, דתיים וחילוניים, חרדים ונשים. מי שמאיים על האינטרסים הלאומיים שלנו אלה אויבינו מבחוץ. יש הרבה דרכים, על פי התורה, צריך רק רצון לכך ונכונות, כדי לאפשר קיום נורמלי בחברה שבה אנחנו חיים, לטובתנו ולטובת כל הדורות הבאים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il