- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
שמואל בן נורית ונחשון רבנשטיין
1880
בפרשת שופטים, אותה קראנו בשבוע שעבר, מדברת התורה שוב על הנביא. וז"ל הכתוב:
"נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ: וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע אֶל דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ: אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי אֵת אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִיו לְדַבֵּר וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וּמֵת הַנָּבִיא הַהוּא: וְכִי תֹאמַר בִּלְבָבֶךָ אֵיכָה נֵדַע אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ יְקֹוָק: אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם יְקֹוָק וְלֹא יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹא הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ יְקֹוָק בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ" (דברים י"ח יח-כב).
גם השבוע נשתמש באותם כלים לשוניים בהם השתמשנו בבירור סוגיית הנביא וחולם החלומות.
סגנונה של פרשיה זו הוא סגנון מוחלט ולא מותנה. במקום:
"כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם" (שם י"ג ב)
שמשמעותו אולי כן ואולי לא, הכתוב קובע חד משמעית:
"נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ".
יש כאן הבטחה אלוקית להמשך תופעת הנבואה בעם ישראל, כהמשך ישיר למעמד הר סיני (עיינו בפסוקים הקודמים, שם).
כשם שברור כי חולם החלומות הוא ה"חברותא" של הנביא הקודם, כך ברור כי חברו של הנביא בפרשתנו הוא משה רבנו אדון הנביאים, נאמן ביתו של הקב"ה = "כָּמוֹךָ". אין לך מחמאה גדולה מזו.
הנביא מפרשת ראה משתמש באותות ובמופתים כדי להוכיח את נבואתו:
"וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת".
הרמב"ם כבר קבע: "משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה, שהמאמין על פי האותות יש בלבו דופי שאפשר שיעשה האות בלט וכשוף" (הלכות יסודי התורה פ"ח ה"א).
לעומתו, הנביא מפרשתנו, כמורו ורבו כך הוא, מובנית בו היכולת להעביר את הדיבור האלוקי אל העם, מעין המשך למעמד הר סיני. לכן המילה המנחה של פרשתנו היא דיבור-דבר, הלא דבר הוא!
וכך מסכם הרמב"ם גם בעניינו של משה רבנו: "ומנין שמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו שהיא אמת, שאין בו דופי? שנאמר: הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם, מכלל שקודם דבר זה לא האמינו בו נאמנות שהיא עומדת לעולם אלא נאמנות שיש אחריה הרהור ומחשבה" (שם).
הבה נתפלל כי נזכה לחזרת הנבואה ולנביאים כמו משה רבנו ע"ה
שהביאו לנו ולעולם כולו את דבר ד'.

פרשת השבוע: קָדְקֹדים בני יוסף, עד מתי?
הרב יוסף כרמל | ט"ז טבת תשפ"ה

פרשת השבוע: עוד על רחל ולאה ודוד המלך, ואיך מאחדים גם במגילת אסתר?
הרב יוסף כרמל | אדר תשפ"ה

על הנסים ... שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה
הרב יוסף כרמל | טבת תשפ

פרשת השבוע: על איזה סכום ערבות חתמנו? ומתי?
הרב יוסף כרמל | ניסן תשפ"ה
איך מותר להכין קפה בשבת?
מהו הכח שמוציא את עם ישראל ממשבר?
אוצרות בלב הים
איך ללמוד אמונה?
איך נראית נקמה יהודית?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
עבודה שאין לה סוף
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
מהי עיקרה של הגאולה?
החינוך שמחבר הכל לאור ה', ולימוד תורה של תינוקות של בית רבן
אורות ישראל פרק ז' פסקאות ז-ח
הרב ש. יוסף וייצן | ז' אייר תשפ"ה
שבועות דף ז'
הרב אלי סטפנסקי | י' אייר תשפ"ה
