- משנה וגמרא
- ברכות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(לב. שליש עליון – לג. במשנה)
כיון שעסקנו במשה שהטיח דברים בחטא העגל, ממשיכים בדרשות חטא העגל.
א. דרשות על משה
A. דרשות על תפילת משה בחטא העגל
- לך רד – רד מגדולתך, עכשיו שישראל חטאו – אתה למה לי. תשש כוחו.
- הניחה לי – משה הבין שבכ"ז זה תלוי בו והתפלל
- ואעשה אותך לגוי גדול – תגובת משה: 1. כסא של 3 רגליים לא שרד... 2. יאמרו שביקש גדולה לעצמו במקום להתפלל עליהם.
- ויחל, לשון :
- חולי – שהתחנן עד שהחלהו.
- הפרת הנדר של ה' (לא יחל דברו),
- חלל – שמסר עצמו למיתה (מחני נא)
- חלות – שהחיל עליהם מדת הרחמים
- חולין – חולין הוא לך לעשות זאת.
- אחילו – אש עצמות (דומה ל-1)
- אשר נשבעת להם בך – כשם ששמך קיים לעולם כך שבועתך.
- וכל הארץ הזאת אשר אמרתי... ונחלו לעולם – 1. ר"א – מכאן דברי ה'. 2. ר' שמואל ב"נ – אמרתי בשמך שינחלו את הארץ, מה אומר להם עכשיו?
- מבלתי יכולת ה' (לשון נקבה) – הגויים יאמרו שתשש כוחו כנקבה, שאינו יכול בפני 30 מלכים.
- תגובת ה' –
סלחתי כדבריך – אתה צודק שכך יאמרו הגויים.
ואולם חי אני – החייתני בדבריך – בפני האומות.
(לב. 4-)
B. לימודים ממשה לגבי תפילה
- ר' שמלאי: יסדר שבחו ואח"כ יתפלל[1] - "אשר מי אל בשמיים ובארץ... אעברה נא ואראה".
- ר' אלעזר: תפילה > מעשים טובים (שנענה בתפילתו לראות את הארץ, ולא במעשיו).
עוד דרשות של ר' אלעזר –
- i. תענית > צדקה (גופו > ממונו).
- ii. תפילה > קרבנות (למה לי רוב זבחיכם, ואפילו – ובפרשכם כפיכם).
- iii. בהקשר לתפילה (וקרבנות) – מהחורבן ננעלו שערי תפילה (אך לא דמעות).
- iv. עוד דבר מהחורבן – חומת ברזל בין ישראל לה'.
- ר' חנין: תפילה שמאריכין בה אינה חוזרת ריקם (שהתפלל 40 יום).
והרי רי"ח – סוף בא לכאב לב! תשובה – דווקא כשמעיין בה ומצפה שתתקיים.
(לב: באמצע)
[אגב זה – ר' חמא בר"ח – אם לא נענה – שיתפלל שוב (קוה אל ה', חזק... וקוה אל ה').
אגב זה – ארבעה דברים צריכים חיזוק: תורה, מע"ט, תפילה ודרך ארץ,
והמקור לתפילה זה הפסוק הנ"ל – (קוה... חזק).
[C. לסיום – דרשה שקשורה לחטא העגל, קרבנות ור' אלעזר –
"ותאמר ציון – עזבני ה', וה' שכחני" – ר"ל – גם עזב וגם שכח.
ה' – לא שכחתי (1. את כל הכוכבים בראתי לכבודך. אני זוכר את הקרבנות שהקרבת לי במדבר).
ציון – אז אולי גם את חטא העגל לא תשכח? ה' – "גם אלה תשכחנה".
ציון – אז אולי תשכח גם מעשה סיני? ה' – "ואנוכי לא אשכחך".
וכך דרש גם ר' אלעזר – ר' אושעיא].
(לב: רבע תחתון)
ב. חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת
ריב"ל +ברייתא:
- מקור - אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה.
- צריך לשהות גם אחרי (אך צדיקים יודו לשמך, ישבו ישרים את פניך)
ואכן בברייתא – החסידים שהו שעה לפני ושעה אחרי (והתפללו שעה), ומתוך שחסידים הם – תורתם ומלאכתם התברכו.
ג. אפילו המלך/נחש – לא ישיבנו/יפסיק
A. לגבי המלך –
רב יוסף מגביל – במלך גוי מפסיק (פיקוח נפש).
קשה – אפילו רואה קרון מולו לא יפסיק אלא יקצר? תשובה – כשזה אפשרי.
מצד שני – מעשה בחסיד שלא הפסיק לשר ופייסו שגם הוא לא היה מפסיק אם היה מול המלך, קו"ח לקב"ה.
(לג. 8+)
B. לגבי נחש –
a. רב ששת מגביל – בעקרב פוסק.
קשה – בברייתא נחש ועקרב ממיתים בוודאות כשנופל לבור שלהם. תשובה – כי נפל.
b. ר' יצחק מוסיף שור (שהרי מרחיקים ממועד כמלא עיניו (ומתם 50 אמה)).
אגב – שור שחור בימי ניסן מאוד מסוכן וצריך לעלות על עץ מיד!
c. מצד שני – מעשה בר' חנינא בן דוסא שהרג את הערוד – לא הערוד ממית אלא החטא ממית!
[1] בדף הקודם ראינו עיקרון זה פעמיים: 1. תפילה מתוך שמחה של מצווה (רש"י – שבח לה'). 2. משלמה – לשמוע אל הרינה ואל התפילה. ראה גם להלן בדף לד. – שישאל צרכיו רק בשלוש אמצעיות.
"המאריך והמקצר בתפילתו"
שיעורים באגדות חז"ל- ברכות כ"ח
הרב ניר טיבי | י"ג טבת תשע"ז

כזית ראשון בסוכות
ברכות דף מט ע"ב; סוכה דף כז ע"א
הרב יאיר וסרטיל | אלול תשע"ו

מסכת ברכות דף ז'
לימוד הדף היומי
הרב אשר חזיזה | כ' אב התשע"ב

שומע כעונה
ברכות דף מה ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | אלול תשע"ו
איך אדם יכול לדאוג שיאהבו אותו?
למה תמיד יש מחלוקת??
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
עבודת ה' לחופש
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
מהי עיקרה של הגאולה?
מה המשמעות הנחת תפילין?
למה ללמוד גמרא?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל