- ספריה
- והגדת לבנך
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
1992
משיב הרב זצ"ל כי צריך לשים לב שהשינוי בשאר המאכלים משלב ההוצאה מהאדמה עד שלב האכילה אינו גדול ומהותי, לכן ההדגשה בברכה היא על עצם בריאתם. אך בלחם יש הפרש גדול בין גידול החיטה לבין המוצר המוגמר: הלחם. עוד נשים לב לדברי הגמרא בברכות (מ ע"א): "שאין התינוק יודע לקרות אבא ואמא עד שיטעם טעם דגן". אנו רואים שהדגן שעובר תהליך ארוך עד שנעשה לחם שהוא עיקר המזון, גורם גם להתפתחות רוחנית אצל האדם. זוהי הסיבה שבברכה זו מדגישים את המצב של ההוצאה ממצבו הראשון למצבו הסופי, שלא כמו בשאר הברכות. מובן אם כן שבברכת המוציא אנו מבליטים את השינוי ולא את עצם הבריאה. אנו מראים שהייתה כאן מציאות טמונה ולא מפותחת שיצאה אל הפועל.
אותו רעיון טמון גם בפסוק "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים" (במדבר טו, מא). התורה משתמשת בביטוי זה של הוצאה גם כלפי ישראל. ואכן, עם ישראל מבחינה מסוימת נראה ככל העמים, אך הוא יצא מקהלם ורכש לו ערך ומהות מיוחדים. פירוש המילה "המוציא" היא שיש קשר למקומו הקודם מצד אחד, אך מצד שני הוא כבר יצא, והוא שונה מהם. כך עם ישראל יצא מבין העמים אך הלך והתפתח כגוי גדול, שונה משאר העמים בסגולתו האלוקית.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (3)
שיעור מס' 92
י"ז סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (9)
שיעור מס' 73
י"ח אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י' - י"א (1)
שיעור מס' 99
כ"ו סיון תשפ"ג
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
למה תמיד יש מחלוקת??
תורה מן השמים
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
איך נראית נקמה יהודית?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
סוכת עראי דיגיטלית
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?