לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
490
אינני מתיימר לנסות ולהציע ביאור בסוגיות שגם גדולים ממני התקשו לתת להן תשובות מניחות את הדעת. רצון האל נשאר נשגב מבינת כולנו בכל הזמנים ובכל הנסיבות. עם זאת, היהדות, במהותה, היא דת של היגיון ורציונאליות, למרות כל השמועות שטוענות אחרת.
הרמב"ם אומר לנו שעלינו לנסות להבין את כל מצוות האל וכל האירועים האנושיים לפי השגת השכל שלנו. לכן השאלות הבסיסיות ביותר של הקיום האנושי, הפרטי והלאומי, השאלות של שכר ועונש וצדק אלוקי, צריכות להעסיק אותנו גם אם בסופו של החיפוש לא נמצא להן תשובה שמניחה את הדעת.
השאלות שעומדות בבסיס האירועים שמתוארים בפרשת שמיני נוגעות ללבה של האמונה היהודית והתפיסה של היהדות ודורשות חקירה וניתוח מעמיקים.
סקירה של הדעות שמוצגות בתלמוד ועל ידי המפרשים לא מגלה, במבט ראשון, שום חטא גדול שעשו נדב ואביהו. נכון, חלקו של אהרון ביצירת עגל הזהב אולי מסביר מדוע הוא נענש ושכל את שני בניו הבכורים, אך נדב ואביהו הם אלה שמתו, לא אהרון.
נדמה שהחטאים של הבנים היו חולשות אנושיות פעוטות בלבד שקיימות אצל כולנו כמעט – חוסר נכונות לשאת באחריות של נישואים והורות, שאפתנות אישית להנהיג את העם וקנאות מופרזת בעבודת האל ובעבודת המשכן, שהתבטאה בהבאת אש זרה למזבח, אש שהקב"ה לא ציווה עליה. גם כאן אנחנו רואים שהתורה שמה דגש גדול על דברים קטנים בחיים, על הפרטים, ולא רק על התמונה הגדולה.
שגיאות קטנות מובילות לעתים לטרגדיות גדולות, והתורה מלמדת אותנו שכישלונות אישיים שנסבלים אצל רוב בני האדם מתעצמים למשהו שאי אפשר להתעלם ממנו כאשר הם מתרחשים אצל אנשים בעמדות של כוח והנהגה. סולם הסובלנות האלוקי הוא סולם נע שמשתנה בהתאם להישגים, ליכולות ולמעמד הציבורי של האדם שעומד לדין.
יש קורבן חטאת מיוחד ששמור למנהיג ישראל. קורבן החטאת הרגיל איננו מספיק כאשר מדובר בחטאי מנהיגות ומנהיגים. זה אחד הלקחים המרכזיים בפרשה. הצדק האלוקי הוא אישי ותובעני. נדב ואביהו הם דוגמה חשובה לאמיתה הזאת.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך מותר להכין קפה בשבת?
שלושה שותפים באדם
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
השלמת התמונה
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
הלכלוך הקדוש
איך ללמוד גמרא?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?