שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(ב. במשנה עד ב: באמצע)
בתולה נישאת ליום הרביעי
א. המשנה – הטעם: שאם מצא שאינה בתולה ישכים לבי"ד למחרת.
ב. מוסיף רב יוסף – ר"י-שמואל (אחרי התיקון של הגמרא):
- למה לא ביום ראשון? שקדו חכמים על תקנת בנו ישראל, שיטרח בסעודה שלושה ימים.
- נפקא מינה – אם הגיע זמן הנישואין, שאז אמורה להתחיל לאכול משלו (משנה נז.),
לא צריך להאכילה עד יום רביעי.
(ב. 11-)
ג. מה הדין כשלא נישאו בגלל אונס אחר (חלה או חלתה/נידה), האם צריך להאכיל אותה כשהגיע הזמן?
שלוש אפשרויות:
A. רב יוסף גירסה א, ורב אשי בהמשך –גם באונס לא מאכיל, שהרי היה אונס (= מתייחסים לאונס).
B. רב יוסף גירסה ב – התלבט:
- חלה הוא – אולי מאכיל,
שהרי הגיע הזמן, ויש רק סיבה חיצונית לא להינשא.
- מצד שני חלתה היא – אולי לא מאכיל,
כי זה נחשב אשמתה, או שאולי נחשב ש"נסתחפה שדהו" ומזלו גרם.
- אם אכן לא מאכיל כשחלתה, אולי גם בנידה שלא בשעת וויסתה לא מאכיל כי זה "אשמתה".
C. הוכחה מהמשנה (נז.) שבכל אונס מאכיל -
"הגיע זמן ולא נישאו, אוכלות משלו..." – משמע שגם כשזה אונס שקשור לאישה.
דחייה – לא מדובר באונס, ומדובר שזה באשמת האיש,
וכתוב שם "נישאו" פשוט כי תחילת המשנה דיברה על האישה ("נותנין לבתולה שנים עשר חודש").
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
שימוש נכון בתנור הביתי
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
עשרה בטבת - התחלת ההתחלות
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
האם מותר לפנות למקובלים?

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז

ואהבת לרעך כמוך - כלל גדול בתורה
לפרשת קדושים
הרב דוד דב לבנון | פרשת קדושים תשס"ב
