בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • נצח ישראל למהר"ל
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
3 דק' קריאה
הנשמות של ימות המשיח יהיו במעלה גבוהה יותר מהנשמות של העולם הזה
וּבְפֶרֶק הַבָּא עַל יְבִמְתּוֹ (יבמות סב, א), אֵין בֶּן דָּוִד בָּא עַד שֶׁיִּכְלוּ כָּל הַנְּשָׁמוֹת שֶׁבַּגּוּף, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה נז, טז): כִּי רוּחַ מִלְּפָנַי יַעֲטֹף וּנְשָׁמוֹת אֲנִי עָשִׂיתִי, עַד כָּאן. וּבֵאוּר עִנְיָן זֶה, כִּי הַנְּשָׁמוֹת שֶׁהֵם קֹדֶם יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ, נִקְרָא 1 הַמָּקוֹם שֶׁבָּאוּ מִשָּׁם גּוּף, כִּי קֹדֶם יְמֵי הַמָּשִׁיחַ יֵשׁ לַנְּשָׁמוֹת הַצֵּרוּף אֶל הַגּוּף, אֲבָל לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ לֹא יִהְיוּ הַנְּשָׁמוֹת מֻטְבָּעוֹת בַּגּוּף, אֲבָל יִהְיוּ נִבְדָּלִים מִן הַגּוּף. וּלְפִיכָךְ אָמְרוּ אֵין בֶּן דָּוִד בָּא עַד שֶׁיִּכְלוּ כָּל הַנְּשָׁמוֹת מִן הַגּוּף, שֶׁאָז יִהְיוּ הַנְּשָׁמוֹת בָּאוֹת לָעוֹלָם נִבְדָּלִים. וְעוֹד, שֶׁהַנְּשָׁמוֹת אֲשֶׁר בָּאִים לָעוֹלָם הַזֶּה, 2 הַמַּדְרֵגָה הַזֹּאת נִקְרֵאת גּוּף, מִפְּנֵי שֶׁהַמַּדְרֵגָה הַזֹּאת הִיא גּוּף, הַמָּקוֹם אֲשֶׁר רָאוּי לַנְּשָׁמוֹת אֲשֶׁר הֵם בָּעוֹלָם הַזֶּה, 3 בְּלֹא תּוֹסָפוֹת וּבְלֹא חִסָּרוֹן. אֲבָל לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ, יָבוֹאוּ הַנְּשָׁמוֹת מִמַּדְרֵגָה יוֹתֵר עֶלְיוֹנָה, וְאֵין זֶה גּוּף, הַמַּדְרֵגָה אֲשֶׁר הִיא רְאוּיָה לָעוֹלָם הַזֶּה.
________________________________
אמרו בפרק הבא על יבמתו, אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף, שנאמר: כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי. ביאור דבריהם, 1 יש מקום ושמו גוף, ששם נמצאות הנשמות היורדות לעולם קודם ימות המשיח, כי קודם ימות המשיח יש לנשמות התחברות עם הגוף. אבל בימות המשיח לא יהיו הנשמות מחוברות לגוף גשמי, לכן אמרו אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות שבגוף, כי בימות המשיח באות הנשמות ממקום גבוה יותר. ועוד הסבר, הנשמות היורדות לעולם הזה 2 הן במדרגה הנקראת גוף, כי בעולם הזה הגוף 3 תואם למעלת הנשמה לא פחות ממעלתה ולא יותר ממעלתה. אבל לימות המשיח יבואו נשמות ממקום גבוה יותר מאשר הנשמות המתאימות לגוף, כי הגוף מתאים לרמת העולם הזה ולא לרמת העולם בימות המשיח.


ביאורים
לא פעם אנו עוסקים בשאלה מה יהיה בימות המשיח ובעולם הבא. בעצם העיסוק בדבר זה ישנה חשיבות מרובה. הוא מחנך אותנו לרומם את המבט שלנו על העולם הזה, ולתת לו את מקומו הנכון, ומאפשר לנו לגעת קצת ביעוד שלנו ובמקום אליו אנו אמורים להגיע. חז"ל לימדו אותנו שהעולם הזה דומה לפרוזדור שדרכו נכנסים לטרקלין גדול. מכוח ההכנות שהאדם עושה בפרוזדור, הוא יכול להגיע אחר כך אל הטרקלין. כדי להבין היטב את מקומנו בעולם, את היחס הנכון אליו, ועד כמה המדרגה שאנו מגיעים אליה מרוממת וגבוהה מהמקום שבו אנו נמצאים ואותו אנו מכירים כיום, חשוב לעסוק באופן נכון במה שצופן העתיד.
הבעייתיות שיש בעיסוק זה היא שאנו חיים בעולם חומרי, ומכיוון שכך קשה לנו לקלוט דיבורים על מציאות רוחנית שמאוד רחוקה מאיתנו. המהר"ל עוסק כאן בדברי חז"ל על מקום שנקרא 'גוף', שבו כביכול נמצאות הנשמות לפני ירידתן לעולם הזה. לפני ביאת המשיח, על כל הנשמות שבאותו גוף לרדת לעולם הזה ורק אז יוכל המשיח להגיע. הוא מלמד אותנו שצריך להעמיק בדברי חז"ל הללו ולהבין עד כמה המציאות של ימות המשיח עליונה ורוחנית. בעולם הזה גם הנשמות של בעלי מעלה רוחנית גבוהה שאנו מכירים, יש להן קשר מסוים לגוף, ומי שזכה קשור לצדדים העליונים שבו, לעומת זאת בימות המשיח הנשמות יהיו פרושות ובלתי תלויות בגוף, ויזכו למעלה עליונה.

הרחבות
* מהו גוף
נִקְרָא הַמָּקוֹם שֶׁבָּאוּ מִשָּׁם גּוּף. ה מהר"ל מסביר ש'נשמות שבגוף' היינו, מקום משם יורדות הנשמות קודם ביאת המשיח, ונקרא כן בגלל שיוך הנשמה לגוף לפני ימות המשיח. הרב דסלר מסביר מדוע מקום זה קרוי 'גוף': "לפי השגות העולם הגשמי (מונחי הדיבור הרגילים) המושג 'גוף' פירושו – עצם גשמי ממשי ולא יותר מזה, אבל במבט הרוחני קוראים 'גוף' לכל מה שמסתיר על הרוחניות הטהורה" כל מציאות שטומנת בקרבה כוח רוחני קרויה 'גוף': "הרי גם במלאכים אמרו חז"ל "נפשם וגופן מן השמים" [ספרי, האזינו שו] וידוע שאין להם גוף גשמי כלל! אלא הכוונה שיש במהותם נקודות הסתר, שיש בהם חסרון, והם תאבים למלא אותו, היינו שיש בהם 'הרצון לקבל', 'והרצון לקבל' נקרא 'גוף' בכל מקום מבחינת עין של מעלה (ביחס לשלמות האלוהית). גם עיקר מהותו של גוף האדם הוא 'הרצון לקבל' שלו וכשאמרו חז"ל "נפשו מן השמים וגופו מן הארץ" [שם]. פירושו, שרצונו של האדם לקבל דברים גשמיים, "ומלאכים גופם מן השמים" היינו שרצונם לקבל דברים רוחניים". כך מסביר הרב דסלר גם את המונח 'גוף' אצלנו: "גם 'האוצר' ששם נתונות הנשמות טרם ירידתן לעולם נקרא 'גוף', דהיינו – בחינה בהסתר, כי בחינת הזמן המגביל את הנשמות והמחלק את ירידתן לעולם הזה בסדר מוקדם ומאוחר לפי צרכי הדורות היא הסתר לצורך הבחירה, ועל כן נקרא 'גוף' בפי חז"ל" [מכתב מאליהו ד עמ' 153] ירידת הנשמות לעולם נעשית על פי חשבונות אלוהיים נסתרים ועל תוכן פנימי זה רומז המושג 'נשמות שבגוף'.

לעילוי נשמת מרן הגאון הרב מרדכי אליהו בן מזל זצוק"ל



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il