בית המדרש

קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב נתנאל והרבנית רחל בן חיים

2 דק' קריאה
בסוף ההפטרה כתוב פסוק פלא, "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי נְאֻם ה' כֵּן יַעֲמֹד זַרְעֲכֶם וְשִׁמְכֶם" 1 .
מי שרואה את הפסוק, מבין שכביכול ה' ירחיב את העולם, ויבנה שמים חדשים ויקים ארץ חדשה, וישראל יהיו לעולם וזרעו יהיה לעולם. איך ייתכן דבר כזה?
זהו פסוק מאוד קשה, שהרבה פירושים נאמרו עליו. בילקוט שמעוני הוא מביא על זה כמה משלים ופירושים להסבירו.
אבל הרד"ק 2 כשראה פסוק זה, השליך את כל הפירושים מנגד. להבנת עומק פירושו נמשיל רעיון:
היה אדם אחד שנשא אישה. אדם זה היה אדם עדין, אדם טוב, נשא אשה והביא ילד ממנה, והיה אוהב ילד זה באהבה עזה. היה הולך בבוקר לבית הכנסת, הסתכל על הילד ואומר: "ילדי! כמה שאתה נחמד, כמה שאתה טוב", והיה לוקחו, מחבקו ומנשקו, עוזבו והולך לבית הכנסת והולך להתפלל. חוזר מהתפילה ושוב: "ילדי! כמה שאני אוהב אותך!", מחבק ומנשק וכך על זה הדרך. פעם אחת אביו של אשתו התארח אצלם. רואה שכך האבא לוקח את הילד, מחבקו ומנשקו. אמר לו: "מה זה?". אמר לו: "בשבילי הוא כאילו היום נולד, כאילו היום עשו לו ברית מילה, ובשביל זה אני אוהב אותו כ"כ". אמר לו: "די, שנתיים, שלוש וגמרנו". אך הוא ממשיך בדרכו.
אנו קוראים בתפילה " הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבו בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית" 3 . הקב"ה ברא את עולמו, כמו שאנו רואים, אבל לא מסתכלים. זה לא אותם שמים של אתמול, נדמה לכם. אנו קמים בבוקר, תסתכלו על הארץ, הארץ משגשגת, נותנת יבול, זה לא מה שהיה אתמול. אתם יכולים לקום מחר, השקידה פורחת בט"ו בשבט. דעו לכם, " הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבו בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית". ה' כאילו מחדש, כל יום שמים וארץ חדשים. כך יהיה זרעכם לעולם. לא שה' יחריב את עולם, אלא הכוונה שתראו כאילו שמים חדשים וארץ חדשה, וכך יהיה זרעכם לעולם. כלומר: חביבות עם ישראל תישאר תמיד לפני ה', מאחר והכל מתחדש, ואין כאן שום דבר שמתישן ודועך. עם ישראל, יהיה זרעכם ושמכם קיים לעולם ולעולמי עולמים.
פירוש שני: המדרש אומר, שבשעה שה' ברא את עולמו הוא העלה במחשבתו שיברא שמים חדשים, שיחדש שמים ואת הארץ, אך את עם ישראל ישאיר כמו שהוא. בכל מצב, עם ישראל יהיה קיים לעד ולעולמי עולמים. זה שאומר פה, "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי..." כך יעמוד זרעכם לעולם.



^ 1.ישעיה ס"ו, כ"ב
^ 2.פירוש הרד"ק ישעיה ס"ו, כ"ב
^ 3.מתוך ברכת "יוצר אור"


1 תגובותב1 דיונים

  • ד דניאל זמיר |כ"ז אייר תשפ"ד

    הוכחה לא מספיק טובה

    אבל הפסוק הזה הוא לא הוכחה שה׳ מחדש בכל יום מעשה בראשית, אפשר גם להגיד שה׳ ברא את העולם לפי פונקציה מסוימת שהוא מתקיים בה, ושלא בהכרח השדה צומח מה׳ אלא הוא צומח לפי הפונקציה שה׳ ברא שהוא יצמח, ואם ה׳ חפץ אז הוא כן יכול לגרום לשדה לצמוח יותר מהר. אפשר לפרש את הפסוק הזה בכל מיני דרכים, המלבים אומר ״כי כאשר השמים החדשים שהזכיר בסימן הקודם הנני בורא שמים חדשים, שהנמצאות כולם לא יקבלו עוד שינוי והפסד, והם עמדים לפני שיהיו מתוקנים שיעמדו אישיהם ולא יופסדו, כן יעמד זרעכם ושמכם, זרעכם לא יכלה ע"י הריגות וחרב, ושמכם לא יכלה ע"י שינוי דת לעבודת עכו"ם, כי תשארו קיימים בין באושר הגוף בין באושר הנפש:״ המלבים אומר שמדובר על שמיים שיוצרו בעתיד, שכמו שהשמיים האלה עומדים והם לא ישתנו עוד ככה גם ישראל, והפסוק הזה הוא לא הוכחה שה׳ דווקא מחדש בכל יום מעשה בראשית. אני לא שולל את האפשרות שהוא כן אני פשוט רוצה הוכחה מוצקת. תודה מראש.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il