- מדורים
- קרוב אליך
2969
ה' אורי וישעי ממי אירא
אנחנו נמצאים בעולם חשוך בו אנו זקוקים לאור ה' בדרכינו, על־ידו נבחין בין טוב לרע ועל־ידו נהיה מאירים - ה' אורי.
אך הארת הדרך איננה מספיקה; העולם מלא בפיתויים, וגם כשברור מהי הדרך ייתכן וניכשל בה. לכן אנו מכריזים ומבקשים מה' – ה' ישעי! אתה ה' מושיע אותנו מהיצר הרע שקם עלינו להפילנו, עוזר לנו לנצחו ומסייע בידינו ללכת בדרך המוארת והטובה.
כש"ה' אורי וישעי – ממי אירא?", אין ממי וממה לפחד ואפשר ללכת בביטחון בתוך העולם הזה ולעבוד את ה'.

קרוב אליך (593)
הרב שבתי סלביטיצקי
91 - התוועדות עם הרב שבתי סלבטיצקי
92 - לא מפחדים!
93 - מה היחס הנכון לתרבות המערבית?
טען עוד
ה' מעוז חיי ממי אפחד
וכאן מגיע היצר הרע וטוען: עניין זה של "ה' אורי וישעי" יסייע לך לא ליפול מכאן ולהבא, אך אתה כבר התרסקת וחטאת ולכן אתה אבוד!
לכן אנו אומרים "ה' מעוז חיי - ממי אפחד". שם ה' המוזכר כאן בפעם השנייה בפסוק זה, הוא בהתאם לדברי חז"ל על שני שמות ה' שבי"ג מידות הרחמים: "אחת קודם שיחטא ואחת לאחר שיחטא וישוב" (רש"י, שמות לד,ו).
ה' מתגלה לנו פעמיים: פעם אחת לפני החטא ופעם אחת לאחריו. ההתגלות שלפני החטא לא נותנת מקום לחטא, היא עושה הכל כדי שנאחז בה ולא נרפה, היא מאירה את הדרך ונותנת כוחות שלא להיכשל. אבל גם אם בסוף נכשלנו – ה' לא נעלם. הוא מתגלה שוב, ובחוזק! "ה' מעוז חיי" – זהו החוזק של התשובה. ה' הוא הדבר החזק מכל בחיינו, גם לאחר החטא הוא מעוזנו האמיתי ולכן גם לאחר הנפילה נוכל לחזור אליו, להתחזק ולהתאמץ בו.
כשחוזרים לה' לאחר החטא, נמצאים שוב ללא פחד – "ממי אפחד?"
ממי אירא – ממי אפחד
בתחילת הפסוק מופיעה הלשון "ממי אירא" ובסופו "ממי אפחד": ההבדל בין פחד למורא הוא ש"פחדכם על הקרובים, ומוראכם על הרחוקים" (רש"י בסוף פרשת עקב). בתחילה, היה החטא רחוק מאיתנו – "ממי אירא". אבל גם כשהחטא התקרב עד שנפלנו לתוכו, הרי שעם חזרתנו בתשובה בכוח ה' שהוא מעוז חיינו – "ממי אפחד". אין לנו פחד מהחטאים, הם כבר לא קשורים אלינו ולא מפחידים אותנו.
אחת שאלתי
בהמשך הפרק מופיעה קריאת-זעקת דוד המלך: "אחת שאלתי מאת ה': שבתי בבית ה' כל ימי חיי". אף שיהודי חש כי ה' אורו וישעו ומעוז־חייו, ייתכן עדיין שהחיים בעולם הזה "המלא קליפות וסטרא אחרא" ישקיעו את האדם בתאוות היתר ובתאוות איסור, וינתקו אותו מהתקשרותו לאלוקות. על כך מתחננים "אחת שאלתי... שבתי בבית ה' כל ימי חיי", שלאורך כל החיים נצליח להיות שקועים במקום אחד ויחיד – בבית ה'. שכל העולם הזה לא יסיח את דעתנו מהמקום האמיתי שלנו, ונצליח לחזות בנועם ה' ולשוב בתשובה שלימה כל ימינו.

קרוב אליך – תרומה
עלון מספר 545
רבנים שונים | שבט תשפ"ה

קרוב אליך פרשת שלח תשפ"א
גליון 371
רבנים שונים | סיון תשפ"א

אם יש לי נשמה אלוקית אין סופית, למה היא מסתתרת כל כך?
גליון 110
רבנים שונים | שבט תשע"ו

בשבילי נברא העולם?!
קרוב אליך גליון מס 88
רבנים שונים | אלול תשע"ה
סוד ההתחדשות של יצחק
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה משווים את העצים לצדיקים?
מה מחבר שמיים וארץ?
איך ללמוד גמרא?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
פריחת הגאולה!
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
איך נראית נקמה יהודית?
האם מותר לפנות למקובלים?

ארבע כוסות
פסחים קח.
הרב יאיר וסרטיל | ניסן התשע"ג

דרשת שבת הגדול
מתוך העלון "קול צופייך"
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | פסח תשס"ג
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

חמדת השבת: שחיטת קרבן הפסח בשבת
הרב בצלאל דניאל | ניסן תשפ"ה

אין מפטירין אחר האפיקומן
הרב אבישי נתן מייטליס | ח' ניסן תשפ"ה
פרשת ויקרא תשפ"ה – ערב פסח שחל בשבת
הרב שמואל אליהו | ג' ניסן תשפ"ה
