33
א. מצווה על האדם למול את בנו, והאמא פטורה : כנלמד קדושין כט. "וימל אברהם את יצחק בנו" והאשה לא מצווה 1 שנלמד "כאשר צוה אותו אלהים"- אותו ולא אותה".
ב. ובמעלת המילה : טור - גדולה היא משאר מצות עשה שיש בה צד כרת , וביאר הב"י שזה רק צד כרת ולא כרת, שרק אם יגדל ולא ימול יתחייב כרת. וכן שנזכרה יג' פעמים המילה 'ברית' בפרשת מילה. ולא נקרא אברהם שלם עד שנימול. ובזכותה נכרת לו ברית על נתינת הארץ. והיא מצלת מדינה של גיהנם כמו שאמרו חכמים (ערובין יט.) שאברהם אבינו יושב בפתחה של גיהנם ואינו מניח ליכנס בו לכל מי שנמול ומאוסה היא הערלה שנתגנו בה העובדי כוכבים שנא' כי כל הגוים ערלים וכל המפר ברית של אברהם אבינו שאינו מל או שמושך ערלתו אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעוה"ב. ומשה רבינו לא נתלה עליה אפילו שעה אחת שאיחר אותה אלא נענש מיד אף על פי שהיה בדרך.
ג. בטעם המעלה במילה : טור - כי היא אות ברית חתום בבשרנו ואינה כשאר כל המצות כמו התפילין והציצית שאינן קבועין בגוף וכאשר יסירם יסיר האות אבל המילה היא אות חתום בבשרינו ומעידה בנו שבחר בנו השם מכל העמים ואנחנו עמו וצאן מרעיתו אשר לדור ודור אנחנו חייבים לעובדו ולספר תהלתו.
שו"ע סעיף א:
"מצות עשה לאב למול את בנו, וגדולה מצוה זו משאר מצות עשה".
א. מצוות עשה לאב, ולא לכבד לאחר אם יכול למול בעצמו 2 .
ב. בענין שליחות במצוות מילה עיין בהערה 3 .
ג. לגבי למול את התינוק בהרדמת האיבר, עיין בהערה 4 וכן לקמן בסימן רסד סע' ב.
ד. מצוות סנדק מצוה גדולה היא וגדולה ממצוות מילה 5 .
ה. אם יש לפניו למול אחד בזמנו ואחד למול שלא בזמנו-זה שבזמנו קודם דחביבא מצווה בשעתה, אמנם אם כבר הביאו זה שמילתו שלא בזמנו-אין ממתינים עד שיביאו השני 6 .
ו. עוד בטעם המילה עיין בהערה 7 .
הלכות פורים משולש: מה עושים בכל יום?
"איזהו העשיר השמח בחלקו!"
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
איך עושים קידוש?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
מהי עיקרה של הגאולה?
לקום מהתחתית של התחתית

הדלקת נרות שבת
מתוך "קול צופיך" גיליון 300
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אדר א' התשס"ה
יום הכיפורים
הרב אליעזר מלמד | תשע"ט
