- מדורים
- הרבי מליובאוויטש
184
במהלך המסע התגלגלו לידיו ספר קבלה והספר 'הדרך לחיים של משמעות' על פי תורתו של הרבי מליובאוויטש, והוא החל להתקרב ליהדות.
בהמשך הטיול פגש את הרב מיכי יוספי בבית היהודי, התחזק עמו יותר ועלה על מסלול התשובה.
בשנת תש"ס נכנס ישראל למכון מאיר בירושלים. כמו חוזרים בתשובה רבים בתחילת דרכם היה "באורות", והחל להפיץ חומרים של קירוב לבבות לכל מיני מכרים. בין היתר שלח חומר הפצה לנטע, שאותה הכיר באופן שטחי. היא הייתה אחותה הצעירה של בחורה שלמדה איתו בכיתה. נטע ענתה לו במכתב והחל להירקם ביניהם קשר.
לאחר כמה חודשים חזרה נטע לארץ. היא נרשמה ללימודי אמנות באוניברסיטת תל אביב, והתגוררה בצפון העיר, בעוד שישראל היה כבר בחור ישיבה עם זקן ופאות. שירה אחותו אירחה אותו מדי פעם בשבתות.
באחת השבתות הציע ישראל לשירה להזמין גם את נטע, לצורך קירובה ליהדות. נטע נעתרה להזמנה. וכך מדי שבת נפגשו אצל שירה ובעלה בתל אביב. באחת הפעמים אחרי הסעודה ישראל ליווה את נטע לביתה. בדרך שוחחו והחל להיווצר ביניהם קשר הדוק יותר, עד שהחלו להישמע דיבורים על חתונה. אמנם נטע חיה בתמימות את האמונה הפשוטה, אבל הפערים ביניהם מבחינת שמירת מצוות ואורח חייהם היו עדיין גדולים. ישראל התגורר בירושלים ולמד כל היום תורה, ואילו נטע כאמור התגוררה בתל אביב ולמדה אמנות.
ישראל החליט כבחור ישיבה, עם כל הלחץ הפנימי והחברתי, שעליו להתחתן בהקדם. יום אחד קבע פגישה עם נטע כדי לראות אם אפשר להתקדם איתה לחתונה, ואם לאו - לחתוך את הקשר ביניהם.
הם נפגשו על גדת הירקון. נטע אמרה לישראל שהיא אמנם בכיוון התשובה, אבל אין לה כוונה לעשות בקרוב צעד מכריע. עיקר טענתה היה בשאיפתה המוסרית התמימה, כי כמו שלמדה בפרשת השבוע "ויצא" על רחל ולאה, היא לא מוכנה להתחתן לפני אחותה הבכירה. ישראל ונטע ידעו היטב שאחותה לא נמצאת כלל בכיוון של חתונה.
לא הייתה קרן אור בשיחה. בסיומה ישראל אמר שהוא מעוניין לחתוך את הקשר, וביקש מנטע שלא תיעלב ותבין שהוא לא בנוי לקשר מתמשך איתה בלי מועד של חתונה נראה לעין. נטע הסכימה לדבריו והם החליטו להיפרד כידידים.
ישראל הלך משם לבית אחותו כשהוא שבור ויגע ואמר לה: "די, אני לא יכול להמשיך כך! אני צריך להתחתן".
"מה הבעיה?!" אמרה שירה, "תתחתן עם נטע בעוד שלושה חודשים".
"זה לא פשוט בכלל", נאנח ישראל, "הבעיה העיקרית היא שאינה מוכנה להתחתן לפני אחותה הגדולה".
הוא הלך לנוח בשברון לב בחדר האורחים. אחרי כמה דקות שמע נשימה נעתקת וקריאת התפעלות מהסלון, שם נותרו שירה ובעלה. הוא חזר לסלון וראה אותם מביטים בהשתאות ב'אגרות קודש' שפתחו באיזה עמוד שיוצא בהשגחה פרטית, כדרך חסידי חב"ד שמחפשים רמז להיכן לפנות בצומת חיים חשוב. שירה אמרה לו בהתלהבות: "תראה מה ענה לנו הרבי!"
וכך היה כתוב בכרך ו' עמ' ק"ה אגרת א'תרכז: "בנועם קיבלתי מכתבו... בעת רצון ובטח קודם החתונה. א - יפריש הוא וכן בת גילו תחי' מממונה איזה סכום להוצאת השידוכין וחתונה של אחותו הבכירה. ב - יבקשו מחילה מאיתה. ג - יעשו חתונתם בלי פרסום יתר, ויתן השי"ת שיהיה בניינם בנין עדי עד, בשעה טובה ומוצלחת, על יסודי התורה והמצוה, מוארים בתורת החסידות. בברכת מזל טוב - מחכה לבשורות משידוך אחות בת גילו שתחי'".
זו הייתה תשובה מדויקת למכשול העיקרי שעמד בדרכם!
ישראל לא חשב פעמיים. הוא נטל את ספר 'אגרות קודש' והלך לדירה של נטע שליד כיכר מילאנו. כאשר נכנס לביתה, פתח את הספר בעמוד של האיגרת ואמר: "זו התשובה של הרבי. הוא נותן תשובה ברורה על העניין של אחותך. אני לא יודע איך נסתדר בדיוק, אבל אם תרצי, אני הולך איתך עד הסוף, יהיה מה שיהיה". נטע חשבה כמה שניות והסכימה.
הם קיימו את דברי האיגרת. אחותה הבכירה של נטע מחלה לה בשמחה. נטע עזבה את לימודיה באוניברסיטה ועלתה לירושלים. לאחר שלושה חודשים, כמו שהציעה שירה, הם ערכו חתונה צנועה, כדברי האיגרת, באחד מהרי ירושלים לאור השקיעה, חתונה חסידית ארץ ישראלית שמחה מאוד. מבלי שכיוונו לכך תאריך החתונה - ל' סיוון - היה זהה לתאריך האיגרת!
כצפוי היו מכשולים בראשית דרכם, אבל האיגרת המדויקת להפליא נתנה להם כוח להתגבר גם עליהם. כיום ישראל הוא משפיע בישיבה לחוזרים בתשובה המוארת באור החסידות, ונטע מסייעת בפעילותו. פרט לכך שהיא מגדלת את שבעת ילדיהם, כן ירבו.
ליצירת קשר לסיפור בעל מסר יהודי שחוויתם: odedm@neto.net.il
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מהי עיקרה של הגאולה?
איך מתכוננים לקבלת התורה?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
מה הייעוד של תורת הבנים?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
איך מתגברים על מידות רעות?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה משווים את העצים לצדיקים?