- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
201
ניסן תשנ"א
אמירת "צידוק הדין" ותפילת אשכבה בימים שאין אומרים בהם תחנון
שאלה

שו"ת "במראה הבזק" (540)
רבנים שונים
307 - בנית אתר הנצחה
308 - אמירת "צידוק הדין"
309 - שכירת דירה בבנין הבנוי על שטח השייך לכנסיה
טען עוד
האם יש מקום לאומרם בימים אלה?
תשובה
א. על אף קיומו של המנהג שלא לאמור תפילת אשכבה (אמ"ר) בימים שאין אומרים בהם תחנון, יש על מי לסמוך לאומרה בכל עת, בדירוג הבא של רווחות ההיתר:
א. בתוך השבעה (שלא בשעת הלוויה!) אומרה אפילו ליד הקבר 1 ;
ב. באומרה בבית-הכנסת ביום היארצייט וכדו' 2 ;
ג. ביום היארצייט באומרה לפני הקבר 3 ;
ד. לנוהגים לאומרה בשעת הלוויה - לאומרה אז 4 (והוא הדין לאומרה תוך השנה ליד הקבר).
באופנים א' וב' יכול להנהיג לאומרה בכל אופן. באופנים האחרים - אין זה מן הראוי לבטל את המנהג באופן מוחלט וקבוע, אבל אפשר לשנות את הנסיבות, כגון כשהאבל מבקש לאומרה וראו שהנוכחים הם כאלה שקשה להסביר להם פשר המנהג המקובל.
ב. מכיון שהתנהג שלא לאמור "צידוק הדין" בימים שאין אומרים בהם תחנון הוא קדום 5 , מוטב, אם אפשר, להסתפק באמירתו על-ידי האבל בינו לבין עצמו (ויכול הרב לסייעו בכך), שלא במניין 6 ; ואם תקשה גם "חריגה" קטנה זו להתקבל על דעת האבלים, נראה שיכול לסמוך על דעת המחבר 7 לאומרו כבכל יום.
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
ארבע כוסות ושלוש מצות
איך ללמוד גמרא?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
ראיית המבט השלם
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
למה שמחים כבר משנכנס אדר?