- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
27
ניסן תשנ"א
אמירת "צידוק הדין" ותפילת אשכבה בימים שאין אומרים בהם תחנון
שאלה

שו"ת "במראה הבזק" (544)
רבנים שונים
307 - בנית אתר הנצחה
308 - אמירת "צידוק הדין"
309 - שכירת דירה בבנין הבנוי על שטח השייך לכנסיה
טען עוד
האם יש מקום לאומרם בימים אלה?
תשובה
א. על אף קיומו של המנהג שלא לאמור תפילת אשכבה (אמ"ר) בימים שאין אומרים בהם תחנון, יש על מי לסמוך לאומרה בכל עת, בדירוג הבא של רווחות ההיתר:
א. בתוך השבעה (שלא בשעת הלוויה!) אומרה אפילו ליד הקבר 1 ;
ב. באומרה בבית-הכנסת ביום היארצייט וכדו' 2 ;
ג. ביום היארצייט באומרה לפני הקבר 3 ;
ד. לנוהגים לאומרה בשעת הלוויה - לאומרה אז 4 (והוא הדין לאומרה תוך השנה ליד הקבר).
באופנים א' וב' יכול להנהיג לאומרה בכל אופן. באופנים האחרים - אין זה מן הראוי לבטל את המנהג באופן מוחלט וקבוע, אבל אפשר לשנות את הנסיבות, כגון כשהאבל מבקש לאומרה וראו שהנוכחים הם כאלה שקשה להסביר להם פשר המנהג המקובל.
ב. מכיון שהתנהג שלא לאמור "צידוק הדין" בימים שאין אומרים בהם תחנון הוא קדום 5 , מוטב, אם אפשר, להסתפק באמירתו על-ידי האבל בינו לבין עצמו (ויכול הרב לסייעו בכך), שלא במניין 6 ; ואם תקשה גם "חריגה" קטנה זו להתקבל על דעת האבלים, נראה שיכול לסמוך על דעת המחבר 7 לאומרו כבכל יום.

הדבקת שיער סינתטי כחציצה בטבילה
מתוך העלון חמדת ימים | ניסן תשפ"ה

פינוי מקבר בבית קברות מעורב עם נכרים לבית קברות יהודי
רבנים שונים | כ"ה חשוון תשפ"ה

סדרי עדיפות לחברת קבורה המטפלת ביהודים וגויים
מתוך העלון חמדת ימים | טבת תשפ"ה

כריתת עצי פרי לצורך
רבנים שונים | שבט תשפ"ד
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
פסח שני
הכל מתחיל בפנים
אהבת ה' או אהבת האדם, מה גדול יותר?
הלכות שטיפת כלים בשבת
למטר השמיים
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
