- פרשת שבוע ותנ"ך
- ראה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
5990
ועל-כן בעת המעמד המיוחד של כריתת הברית בין הקב"ה ובין ישראל, בכניסת ישראל לארץ-ישראל, אל מול הר גריזים והר עיבל, נאמרו אזהרות וקללות ב"ארור" לעוברי עבירות שבסתר:
"ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה, תועבת ד', מעשה ידי חרש, ושם בסתר, וענו כל העם ואמרו אמן. ארור מקלה אביו ואמו..." (דברים כז ; טו - טז).
אדם מזלזל באביו ובאימו בתוך הבית ואין אחרים רואים, או מסיג גבול רעהו ואיש לא ירגיש בזה, משׁגה עיוור בדרך ונותן לאדם עצה רעה, מי יֵדע? מי ירגיש? הכל נעשה כביכול בתמימות, אלו עבירות שבסתר. וכן מטה משפט גר יתום ואלמנה. וכן גילוי-עריות בתוך הבית, עם אשת אביו, או חותנתו, או אחותו, או עם בהמה. בכל אלו זר לא ירגיש. וכן מכה רעהו בסתר, לשון הרע או לוקח שוחד. כל אלו עבירות המוסתרות מעין רואה ועל-כן הוזהרו ב"ארור".
וכמו שצריך להזהיר באופן מיוחד מפני עבירות שבסתר, כך גם יש לברך את מי שמקיים ונשמר ולא נכשל גם בינו לבין עצמו. וכך אומנם היה סדר המעמד של כריתת הברית: הכהנים והלוויים עמדו למטה, בין הר גריזים ובין הר עיבל. הפכו הלוויים פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה: "ברוך האיש אשר לא יעשה פסל ומסכה", ואלו ואלו, העומדים בהר גריזים והעומדים בהר עיבל, עונים אמן, וחזרו הלוויים והפכו פני להר עיבל ופתחו בקללה "ארור האיש אשר יעשה פסל" וכן כולם.
דוקא העבירות הללו מודגשות בפני כל העם, כי אלו עבירות שבסתר. כך מפרשים הרשב"ם, המהר"ל, ואור-החיים הקדוש. ואפשר להוסיף ולומר, שהקללות ב"ארור" נאמרו דוקא על עבירות שבסתר, לא רק כדי להרתיע מפני שיש כאן נקודת תורפה, אלא מפני שיש בזה צד חמור יותר, כי מי שנכשל דוקא בסתר, מראה שאצלו מורא בשר-ודם גדול יותר ממורא שמים, דבר גרוע יותר ממי שנכשל בעבירות שבגלוי, שאצלו אין העדפה של אדם על פני המקום. ועל זה אנו מתפללים בכל בוקר: "לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ובגלוי", - לעולם יהא אדם בוחן את עצמו, האם בסתר הוא זהיר ונשמר ומשתדל כמו בגלוי, שאם כן, זו יראת-שמים שלמה.
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
תיקון ימי השובבי"ם
ט"ו בשבט - השקעה לטווח ארוך!
מהי עיקרה של הגאולה?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
הלכות שטיפת כלים בשבת
בריאת העולם של פסח
איך נהנים כשעובדים קשה?
איך עושים קידוש?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
פסח שני- החיבור של תורה וישראל