לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
10836
מנהגי אבלות אלו על החורבן אינם באים רק לעורר את הזיכרון והצער על חורבן הבית וגלות ישראל, אלא בעיקר לעורר את הרגשת החיסרון על-מנת שנבחן את מעשינו ונשפר אותם ונעשה ככל יכולתנו לקירובה של הגאולה. כי מפני חטאינו גלינו מארצנו וחרב בית מקדשנו, וכאשר נשוב בתשובה שלמה וגדולה - נגאל.
אמנם נחלקו חכמים אם הגאולה תלויה בתשובה או הגאולה אינה תלויה בתשובה. רבי אליעזר אומר: הגאולה תלויה בתשובה ורבי יהושע אומר: אין הגאולה תלויה בתשובה; הגאולה תהיה בין כך ובין כך וגם אם ישראל ח"ו לא ישובו בתשובה הגאולה תהיה. כפי מסקנת הגמרא בסנהדרין דף צח שתק רבי אליעזר והודה לרבי יהושע שאין הגאולה תלויה בתשובה.
על הפסוק בפרשת בהר "ויצא ביובל" אומר בעל אור-החיים כי קץ הגלות ישנו אפילו יהיו ישראל רשעים גמורים ח"ו. אבל מכל מקום התשובה מקרבת את הגאולה ואם ישראל שבים בתשובה אזי הגאולה תבוא מהר יותר ובמידת הרחמים. כאמור "בעתה אחישנה": זכו - אחישנה, לא זכו - בעיתה.
זאת אומרת בשני דברים אנו יכולים לפעול בגאולה: האחד, שתהיה במהרה, והשני, שתהיה ברחמים.
על זה אנו מתפללים בכל יום: את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח. דהיינו הצמח יצמח בין כך, אלא שאנו מתפללים שזה יהיה במהרה. שיבנה בית המקדש במהרה בימינו.
אנו גם מתפללים שהגאולה תהיה ברחמים ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים. ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו בונה ברחמיו ירושלים אמן.
אור החיים אומר בפרשת בהר הנ"ל: "והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם ויאמר להם: הטוב לכם כי תשבו חוץ גולים מעל שולחן אביכם וכו'? ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל ומהם יבקש ד' עלבון הבית העלוב". וזה עניינם של ימי בין המצרים, להתעורר לתשובה ולגאולה, להתחזק בתורה וביישוב ארץ-ישראל ובבנין ירושלים.
מבין המצרים נצא למרחביה, וממנה יושע, בקרוב, במהרה בימינו אמן.
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
סוד ההתחדשות של יצחק
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
משמעות המילים והדיבור שלנו
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
האם מותר לפנות למקובלים?
למה משווים את העצים לצדיקים?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
תורה מן השמים
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות