- שבת ומועדים
- עיונים בעניני חנוכה
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
חיה מוריה בת אסתר
מה מיוחד בתורת ישראל? ומדוע התנגדו כל כך היוונים שנמשיך לקיים את התורה? התורה היא לא עוד חכמה יפה. לא מתמטיקה, לא פיזיקה, ואפילו לא רעיונות מוסריים יפים ורוחניים. התורה היא הדרכה אלוקית. ה' יתברך גנז בתוך התורה את רצונותיו, ועל ידי קיום התורה אנחנו דבקים בו. כל חכמה אנושית היא יחסית וחולפת, היום חושבים כך ומחר אחרת. תורת ה' היא תורה נצחית ובלתי משתנת, ממש כמו שה' נצחי ובלתי משתנה.
על הנקודה הזאת נאבקו בנו היוונים. הם הסכימו לקבל את חכמץ התורה, אך לא כחכמה אלוקית אלא כעוד חכמה אנושית . כמו איזו פילוסופיה. לכן הם גם התנגדו כל כך למצוות. המצוות מראות יותר מכל דבר שהתורה היא לא רק חכמה, אלא גם דרך חיים.
היוונים רצו "*לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתֶךָ*", כלומר להשכיח שהתורה היא תורת ה', ועל ידי זה " וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רצונך" – לבטל אותנו מקיום מצוות ה' שמייחדות אותנו מכל העמים.
הלכה
מספר הנרות ומנהג מהדרין מן המהדרין
חיבה מיוחדת נודעה למצוות הדלקת נרות חנוכה. בדרך כלל יש שתי מדרגות במצוות: חובת המצווה וקיומה למהדרין. ואילו בהדלקת נרות חנוכה יש שלוש מדרגות: חובת המצווה למהדרין ומהדרין מן המהדרין . ולא עוד, אלא שנהגו כל ישראל לקיים את מצוות נרות חנוכה כמנהג 'מהדרין מן המהדרין'.
חובת המצווה היא שבכל בית ידליקו בכל יום מימי החנוכה נר אחד בעבור כל בני הבית, ובנר זה יזכרו את נס החנוכה ויפרסמו אותו.
המהדרין מדליקים נר אחד לכל אחד מבני הבית הגדולים. לדוגמה, אם היו בני הבית ארבעה, מדליקים בכל הימים ארבעה נרות, ועל ידי כך מבטאים את ההשתתפות של כולם במצווה.
הידור באיכות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח כסלו תשע"ו
חיבור החוץ והפנים בחנוכה
הרב אליהו ברין | א' טבת תשפ"ד
הרעיון של נס פך השמן
מאמרי הראי"ה מאמר "פך השמן"
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א טבת התשפ"ד
כוחה של הודאה
הרב משה מאיר אבינר | א' טבת תשפ"ד
איך הפרה אדומה מכפרת על חטא העגל?
ארבע כוסות ושלוש מצות
איך המזוזה שומרת עלינו?
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
האם אדם שעובד את ה' הוא אדם חופשי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
רצונם המיוחד של 250 איש מקריבי הקטורת
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הקשר אל ה' – תפילה
בזכות מה השכינה שורה על עם ישראל?
למה ספר דברים נקרא ''משנה תורה'' ?