46
ניסן, תש"ן
שאלה
א. האם יש דרך לקצר את תפילת השבת והחגים כ"תיקון-הזמן"? רוב העולם היהודי לא שולט בשפה העברית ותפילה של שעתיים וחצי היא "קשה" למשתתפים.
ב. איך אפשר לשתף את הציבור כדי להגדיל את מספר המתפללים בבית-כנסת. הכל כמובן בדרך של אבותינו ז"ל עם דגם דתי שלא ידמה למראה הרפורמי או הקונסרבטיבי.
תשובה
הפוסקים מנו כמה סיבות נמנו המצדיקות קיצור התפילה גם על ידי השמטת קטעים בסיסיים ממנה 1 . הסיבות של "תיקון הזמן" או "טרדת הציבור" 2 אינן ברשימה. אדרבא 3 : גדולי האחרונים פסקו שאף מנהגים שאינם סותרים את ההלכה מעיקר הדין – חלילה להנהיגם, אם העילה לכך היא לעשות כ"תיקון הזמן", וזאת כדי להרחיק מדרך הרפורמים ודומיהם.
דברים אלה אמורים לגבי השמטת חלקי תפילה בכלל, לגבי קיצור ע"י ויתור על חזרת הש"ץ בפרט (קרי: שלפני תפילת י"ח בלחש יאמר הש"ץ בקול עד אחר "האל הקדוש") 4 אף שיש שנהגו כן בתפילת מוסף, הרי שהסתמכו על כך שסיבת תקנת חזרת הש"ץ היתה בכדי להוציא את אלו שאינם בקיאים בתפילה, והאידנא שכולם בקיאים ויוצאים בתפילה בלחש – ניתן להקל. נראה מתוך שאלתך שבקהילה המדוברת אי אפשר לומר כן (שכולם בקיאים), ולפיכך חזרת הש"ץ היא חטיבה חיונית ממש כבשעה שתוקנה.
למעשה – אין מניעה שתפילה כתיקונה תארך יותר מאשר שעה וחצי בשבת ממוצעת (ולא שעתיים וחצי!). התארכות מעבר לכך היא בוודאי כתוצאה מגורמים שניתן לוותר עליהם כגון: אמירת הברכות וקורבנות לפני התפילה בביהכ"נ, אמירת יוצרות וכד', אריכות של חזן בחלקי תפילה שאין בהם שיתוף הציבור, אמירת "מי שברך" ביד רחבה וללא הגבלה בעת קה"ת, הוספת קרואים לתורה מעבר למחוייב ועוד כהנה וכהנה.
במקרה שדרשת הרב היא הגורמת לאריכות הנ"ל – אולי יש לשקול קביעת מועד נתינתה בצירוף לתפילה קצרה יותר (למשל: תפילת ליל שבת). או לחילופין לקצר בדרשת השבת ולנצל אירועים אחרים שמתכנס בהן הציבור להעברת מסרים ארוכים. לשיתוף הציבור בתפילה, אנו מייעצים להנהיג קביעות בה ילמדו ביאור חלקי התפילה, ובמקביל ניגונים המקובלים בקהילות ישראל לחלקי התפילה השונים, כך שלאחר מכן יוכל הציבור להשתתף בצורה פעילה בתפילה ע"י שירה בציבור במקומות שמתאימים לכך.
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
למה ללמוד גמרא?
איך נראית נקמה יהודית?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
האם מותר לפנות למקובלים?
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
איך הפרה אדומה מכפרת על חטא העגל?
מי אתה עם ישראל?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?

החינוך שמחבר הכל לאור ה', ולימוד תורה של תינוקות של בית רבן
אורות ישראל פרק ז' פסקאות ז-ח
הרב ש. יוסף וייצן | ז' אייר תשפ"ה

מרכילות ועד שפיכות דמים - פרשת 'קדושים'
הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה

יחס הגאולה לעומת הגלות
נצח ישראל פרק י"א
הרב משה חביב | י אייר תשפ"ה
