- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
שאלה
בדבר כיבוד בביהכ"נ לנשוי לשאינה יהודיה – פתיחת הארון, עליה לתורה, ברכת כוהנים – האם יש הגבלה או לא? (כמובן, שהיהודי רוצה לעלות, והדבר עלול להביא למחלוקת גדולה).
תשובה
אע"פ שבעילת נוכרית, הינה עבירה חמורה מאוד[1], אין היא מעכבת את היהודי החוטא בה מלעלות לתורה[2]. אבל אם כוהן הוא, אסור לו לישא כפיו[3] ואסור להעלותו לתורה ראשון ככוהן[4]. גם ישראל הבועל גויה, עדיף שלא להעלותו במניין שבעת הקרואים[5]. אלא להוסיף עוד עליה, או להעלותו למפטיר. אין כל מניעה לכבדו בפתיחת הארון, בהגבהה וגלילה וכד', בתנאי שאין בזה משום חנופה כלפיו[6]. ומ"מ נכון שלא למנותו שליח צבור[7].

[2] פרי מגדים במשבצות זהב, תחילת סי' קל"ה, ע"פ השו"ע, או"ח סימן קכ"ח, סעיף מ', וראה גם סי' נ"ה, סעיף י"א, ובמשנה ברורה ס"ק מ"ו, בענין הצטרפות למניין. וכן אגרות משה, או"ח ב', סי' נ"א. אמנם עיין שו"ת אורח משפט השמטות ומילואים סימן כ"ב.
[4] אע"פ שעבירות שגם ישראל מוזהרים עליהן (וכגון זאת), אינם מונעים נשיאת כפיים, מ"מ יש איסור נוסף על כוהן, מדין אשה זונה. ומשום כך, גם גיורת אסורה עליו. לכן פשוט, שאסור לתת לו לישא כפיו ולכבדו ראשון, בדברים שבקדושה.

דיני מוקף ופרוז ששינו את מקומם בפורים משולש
מתוך העלון חמדת ימים | אדר תשפ"ה

סדרי עדיפות לחברת קבורה המטפלת ביהודים וגויים
מתוך העלון חמדת ימים | טבת תשפ"ה

מסירת מזוזה לגוי כדי שיקבע אותה על פתח ביתו
מתוך העלון חמדת ימים | ניסן תשפ"ה

הפסק טהרה לאחר השקיעה
מתוך העלון חמדת ימים | ניסן תשפ"ה
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
שלושה שותפים באדם
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך נראית נקמה יהודית?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
האם מותר לפנות למקובלים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?

זכין לאדם שלא בפניו
קידושין מב ע"א
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | תשס"א

מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א

הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
