- פרשת שבוע ותנ"ך
- החודש
18072
קידוש החודש שניתן במצרים, מבטא את כוחם של ישראל למעלה מהטבע. כידוע מדברי הירושלמי (מסכת כתובות פ"א), שסנהדרין בכוחם לשנות את המציאות הטבעית (ע"ש לגבי קטנה פחותה מבת ג') וזו הקדמה ליציאתנו ממצרים, שנבחרנו לעם שיש עמו הנהגה חדשה. ועל זה אנו משבחים: "ואילו לא הוציאנו ממצרים הרי אנו משועבדים וכו'" - לולא יציאת מצרים היינו נתונים למציאות הטבעית שבעולם.
ובפרשת פקודי (פרק מ' פסוק א') מבואר כי גם תאריך הקמת המשכן היה: "ביום החודש הראשון באחד לחודש תקים את המשכן", וכמו שכתב הרמב"ן, כי עם הקמת המשכן שב הקב"ה והשרה שכינתו ביניהם ואז נחשבו גאולים.
בפרק ל"ה פסוק ד' כתוב: "ויצאו כל עדת בני ישראל מלפני משה". וצריך עיון שהרי פשיטא שיצאו, שהרי משה סיים דבריו, ונראה לומר דמלמדנו שהיתה ניכרת על פניהם מהיכן יצאו. היה ניכר שיצאו מלפני משה - הכרת פניהם ענתה בהם. ובימים אלו, שלומדי התורה מתחילים את ימי בין הזמנים, "הפסקות ניתנו למשה להתבונן בין פרשה לפרשה" (רש"י פרשת ויקרא), צריך שיהיה ניכר שיצאנו מלפני משה, מעיסוק תמידי בתורת משה, וכפי שכתוב: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל", ופרש"י: למחרת יום הכיפורים, השפעה של רוחניות ניכרת ומתבטאת גם למחרת, ויש מחר שהוא לאחר זמן.
הקב"ה יזכנו להיקהל גם למחרת, ולהיות דבקים בתורתו ויהי החודש הזה כנבואת אבי חוזה, וישמע בבית זה קול ששון וקול שמחה לגאולה שלמה.
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
איך עושים קידוש?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
איך נראית נקמה יהודית?
איך ללמוד גמרא?
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
שלושה שותפים באדם
לבדוק את החמץ שבלב
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?

"ושמרתם את המצות" – איזה שימור צריך בהכנת המצות?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' ניסן תשפ"ה

הפסק טהרה לאחר השקיעה
מתוך העלון חמדת ימים | ניסן תשפ"ה

'הבן החכם' ו'הבן הרשע' שבנפשי
הרב מרדכי הוכמן | ג' ניסן תשפ"ה
