לימוד השיעור מוקדש לרפואת
רחל רשלין בת אלגרה
2401
אומר ר' לוי יצחק מברדיצ'ב כי מרדכי היה מחשובי בית המלך, ואף היה שר. השרים לא נצטוו להשתחוות להמן, אלא רק עבדי המלך נצטוו להשתחוות לו. אך מרדכי אמר שהוא לא משתחווה להמן לא בגלל היותו שר שפטור מלהשתחוות, אלא מפני שהוא יהודי. גם אם לא היה שר, לא היה משתחווה. וזה מה שאמרו עבדי המלך להמן, שמרדכי אומר שהוא לא משתחווה מפני שהוא יהודי.
ולמה לא נאמר ומרדכי אינו כורע ואינו משתחווה בלשון הווה, לומר שגם בעתיד אם יצטווה לכרוע הוא לעולם לא יכרע ולא ישתחווה!
וזה מה שנאמר במדרש, שאסתר שלחה למרדכי שלא יתקוטט עם המן, ולא יתגרה בו. ולא מובן, וכי רצתה אסתר שמרדכי ישתחווה ח"ו. אלא אסתר רצתה שמרדכי לא יגיד שאינו משתחווה מפני שהוא יהודי, אלא יאמר שהוא אינו צריך להשתחוות כי הוא שר. ואילו מרדכי ראה צורך לקדש שם שמיים, שלא יעלה על דעת איש שאילו נצטווה היה משתחווה ח"ו, כי יהודי לא משתחווה.
מובא בשם האר"י ז"ל שמרדכי תיקן את מה שיעקב השתחווה לעשו. וחז"ל מבקרים את יעקב אבינו על כך. מרדכי הוא המשך של יעקב אבינו והמן הוא המשך של עשו הרשע, ובזה שמרדכי לא יכרע ולא ישתחווה להמן נעשה התיקון. מכאן יש ללמוד דרך הנהגה , כאשר ניתנת פקודה בניגוד לתורה ואפשר להתחמק מלקיים את הפקודה בתירוצים שונים, לא טוב להשתמש בתירוצים אלא להכריז: אני אינני עובר על דברי תורה, ומסיבה זו לא אקיים את הפקודה. זו ההנהגה הנכונה גם אם יש סיכון בהנהגה כזו. כך נהג מרדכי והוא בוודאי סיכן את עצמו וגם את הציבור כולו. אך בזה הוא תיקן וחיזק את האמונה וקדש את ד'. והתוצאה ברורה, לא רק שמעשה זה לא הזיק לישראל, אלא אדרבה ונהפוך הוא, הצרה נהפכה לישועה גדולה, "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם", "וליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" - כן תהיה לנו בקרוב בקרוב.
1 תגובותב1 דיונים
ג גלעד, הרצליה |י"ד אדר ב׳ תשע"ט המן העמלקי
ייתכן ומרדכי לא השתחווה בפני המן, משום שידע שהוא צאצא של עמלק. אנו מצווים להשמיד את עמלק ולכן לא סביר להשתחוות מול צאצא של תרבות ארורה זו. בכך שמרדכי לא השתחווה בפני המן, הוא קיים מצווה שבסופה הושמד צאצא עמלק (המן ובניו) ובכך מרדכי קיים מצוות עשה מן התורה.
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מהי עיקרה של הגאולה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
סוד המנורה וסוד החנוכיה
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
"עין במר בוכה ולב שמח"
איך עושים קידוש?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה מברכים על ברקים ורעמים?

הגאולה בדרך הטבע
הרב אליעזר מלמד | ב' אייר תשפ"ה
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
קצרים למועדים - הרב יוסף צבי רימון
הרב יוסף צבי רימון | אייר תשפ"ה

קרוב אליך – תזריע-מצורע
עלון מספר 553
רבנים שונים | אייר תשפ"ה
