לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רבקה בת צילה
4367
וכבר נחלקו בדבר רבי מאיר ורבי יהודה בברייתא (קדושין ל"ו): "תניא 'בנים אתם לד' אלוקיכם' - בזמן שאתם נוהגים מנהג בנים אתם קרויים בנים, אין אתם נוהגים מנהג בנים אין אתם קרויים בנים - דברי ר"י, ר"מ אומר: בין כך ובין כך אתם קרויים בנים, שנאמר: 'בנים סכלים המה', ואומר: 'בנים לא אמון בם' וכו' ת"ש ואומר: 'זרע מרעים בנים משחיתים'". כלומר גם כשהם משחיתים ועובדי עבודה זרה הם נקראים בנים. אמנם נקראים בנים משחיתים...
ר"י מדגיש את ההנהגה והיא הקובעת. ר"מ מדגיש את הסגולה, כי בן נשאר בן, ואין התנהגותו יכולה לשנות את הטבע ואת העובדה שהוא בן, וישראל הם בנים לרבש"ע. ומובא בשם הרשב"א שהלכה כר"מ שאף על פי שחטאו קרויים בנים (וכך גם מובא בסליחות שני קמא).
הם נקראים גם בנים וגם משחיתים. כיצד יש להתייחס לבנים כאלו? משל למה הדבר דומה למרגלית יקרה מאד מאד המכוסה בלכלוך ובזוהמה בלתי נסבלת. אי אפשר לוותר על המרגלית בשום אופן, אך גם אי אפשר להתקרב אליה בגלל הזוהמה המכסה אותה. צריך למצוא את הדרך איך לשמור על המרגלית בלי להתלכלך.
ככל שמכירים יותר את ערך הסגולה האלוקית הטמונה בכל ישראל, כן יותר מצער ומכאיב הקלקול המעשי שמסתיר כל כך את הסגולה האלוקית. היחס לעוזבי תורה מורכב, את הנשמה הפנימית מצוה לאהוב, ואת ההנהגה המקולקלת מצוה לשנוא, ואיך אפשר לאהוב ולשנוא את אותו אדם? על כן יש שבוחרים רק לשנוא אותו ואת מעשיו, ויש שבוחרים להתעלם ממעשיו, ולראות רק את הסגולה ולאהוב. אי אפשר להתעלם מהנשמה ואי אפשר להתעלם מהמעשים, אלא יש לקרב ולרחק, ימין מקרבת ושמאל מרחקת, לאהוב את הנשמה ולשנוא את המעשים הרעים. ואת אשר יאהב יוכיח - להוכיח באהבה.
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
סוד ההתחדשות של יצחק
אי אפשר להילחם ברע בלי להביא חלופה!
איך מותר להכין קפה בשבת?
סודה של ברכה
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה יש כיסויים מיוחדים למשכן בזמן מסעות בני ישראל?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?