- ספריה
- מאמרים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת רחל
3825
לא יודעים להוכיח
הרב יעקב כהן העיר בטובו כמה הערות על המאמר 1 "הכשלת חבר בשנאה גדולה מהכשלתו בעבירה" 2 מן הגיליון הקודם. ועל כך תודתי לו, שכן בנושא חשוב זה יש להאריך יותר ואכן קיצרתי יתר על המידה במקום שבו יש להאריך.
עיקר טענתו של הרב כהן היתה ש"מהמאמר כפי שהוא נכתב נראה שכל ההלכות המפורשות שנאמרו ביחס לרשעים כמעט ובטלו מן העולם ולא רק ביחס למי שמוגדר כתינוק כנשבה".
אמת הדבר, ואכן כך התבטאו כמה מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים.
נתחיל דווקא בדברי הרב קוק 3 זצ"ל, שאותו ציטט הרב כהן בדבריו:
כל השנאות כולן וחומרי דיניהן הנם נאמרים רק במי שברי לנו שקיימנו בו מצוות תוכחה . וכאשר אין לנו בדור הזה ולא בכמה דורות שלפנינו, על פי עדות רבי עקיבא, מי שיודע להוכיח. על כן נפל פותא בבירא (עי' רש"י שבת סו( וכל ההלכות הנוטות לרוגז ושנאת אחים, נעשות הן כפרשת בן סורר ומורה עיר הנדחת ובית המנוגע, למ"ד לא היו ולא עתידין להיות, ונכתבו משום דרוש וקבל שכר.
כך גם התבטא החזון איש 4 :
ובהגהות מיימוניות פ"ו מהלכות דעות כתב, דאין רשאין לשנאותו אלא אחר שאינו מקבל תוכחה. ובסוף ספר אהבת חסד, כתב בשם הגר"י מולין, דמצוה לאהוב את הרשעים מהאי טעמא, והביא כן מתשובת מהר"ם מלובלין, כי אצלנו הוא קדם תוכחה, שאין אנו יודעים להוכיח ודיינין להו כאנוסים ולכן אי אפשר לנו לדון בזה לפטור מן היבום, וכן לשאר הלכות.
וכמה סעיפים קודם לכך 5 הוסיף לבאר מדוע אין נוהג הדין של מורידין ואין מעלין:
ונראה דאין דין מורידין אלא בזמן שהשגחתו גלויה כמו בזמן שהיו נסים מצויין ומשמש בת קול, וצדיקי הדור היו תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל, והכופרין אז הוא בנליזות מיוחדות בהטיית היצר לתאוות והפקרות, ואז היה ביעור רשעים גדרו של עולם שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פורעניות לעולם ומביא דבר וחרב ורעב בעולם, אבל בזמן ההעלם שנכרתה האמונה מן דלת העם אין במעשה הורדה גדר הפרצה שיהיה בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח"ו וכיוון שכל עצמנו ותקן, אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת.
כך גם ראינו בדברי ה"משך חכמה" 6 שהבאנו במאמרנו הקודם:
לכן אסור לשנוא איש כזה, רק מי שהוא בעצמו סר מרע וצדיק תמים בדרכיו, אבל קשה למצא כמותו 7 וע"ז אמרו (סוכה מה:) ראיתי ב"ע והמה מועטים, לכן כתיב אחיך.
בדורנו אין היתר לשנוא
למדנו מדברי אותם גדולים שהיתר (ומצוות) השנאה אינו נוהג בדורנו מכמה סיבות (לבד מהשיקול של "תינוקות שנשבו" 8 ):
ההיתר נכון רק לגבי מי שקיימנו בו מצוות תוכחה. וכבר בספרא 9 מצאנו: אמר ר' טרפון העבודה אם יש בדור הזה יכול להוכיח , אמר רבי אלעזר בן עזריה העבודה אם יש בדור הזה יכול לקבל תוכחת , אמר ר"ע העבודה אם יש בדור הזה יודע היאך מוכיחים.
ההיתר הוא רק "למי שהוא צדיק תמים בדרכיו". 10
כל מהות השנאה היא לצורך תיקון הרשעה ובזמן "שהשגחתו גלויה". כיוון שאז הכופרים הם "בנליזות גמורה" מה שאין כן בזמן הזה שיש למושכם ב"עבותות של אהבה" 11 .
אמנם היטיב הרב כהן לתמוה בדבריו היאך ייתכן שהרמב"ם הביא את היתר השנאה: "הרי הרמב"ם לא כתב את הלכותיו רק ליחידי סגולה וכל כגון זאת לא היה לרמב"ם לסתום".
ועל כך יש לענות בתרתי:
ההסתייגויות לדין זה מצויות כבר בדבריו 12 :
השונא שנאמר בתורה הוא מישראל, לא מאומות העולם, והיאך יהיה לישראל שונא מישראל והכתוב אומר (ויקרא י"ט י"ז) לא תשנא את אחיך בלבבך, אמרו חכמים כגון שראהו לבדו שעבר עבירה והתרה בו ולא חזר הרי זה מצוה לשנאו עד שיעשה תשובה ויחזור מרשעו, ואע"פ שעדיין לא עשה תשובה אם מצאו נבהל במשאו מצוה לפרוק ולטעון עמו...
למדנו מדבריו שהשנאה הותרה רק לאחר התראה, ואם "אין בדור הזה מי שיודע איך מוכיחים" 13 נפל ההיתר.
אפשר שגם לשונו "עד שיעשה תשובה ויחזור מרשעו" מלמדת אותנו גדר בגדרי השנאה. שהלא יש להבין מה חידש הרמב"ם בתוספת זו, הרי פשוט שאם שב אדם בתשובה הוא אינו בגדר של רשע ואין שום היתר לשונאו?!
ונראה פשוט שהרמב"ם למדנו שכל מהותה של השנאה היא "מכשיר" על-מנת לדאוג שיעשה תשובה ולכן המצווה לשונאו היא "עד שיעשה תשובה" 14 .
וממילא יש לשקול האם השנאה היא תיקון ומשיגה את מטרתה או שמא אינה אלא קלקול ויש למושכם ב"עבותות של אהבה".
ב. מצאנו דינים שונים שנאמרו בלשון פסקנית. והאחרונים למדונו שנשתנתה ההלכה. לא חלילה שתורה היא המשתנית זו ש"לא תהא מוחלפת", אלא בגלל שינוי המציאות.
דוגמה אחת הבאנו במאמר הקודם: על אף הלשון הפסקנית של השלחן ערוך 15 :"לא יתן לאכול אלא למי שיודע בו שיברך" 16 למדנו הגרש"ז אוירבך זצ"ל שהאידנא מכיוון שאי נתינה עלולה להביא לידי שנאה וממילא להכשיל את חברו באיסור שנאה יש להעדיף לתת לו על אף שלא יברך. ועוד כאלו דוגמאות רבות. 17
כך שגם במקרה דנן אין לתמוה על כך שהרמב"ם הזכיר הלכה זו (אם כי בהסתייגויות כפי שניתחנו לעיל) והאחרונים סברו שבמציאות הקיימת היום הדין אחר הוא.
שנאה ואהבה יכולות לדור ביחד
לגבי ההערה שהעיר הרב כהן בהסבר דברי התוס' במסכת פסחים, 18 שכתב שכיוון שהאדם שונא את אותו אחד שראה בו דבר ערווה, גם חברו ישנא אותו שכן "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" ובאין מתוך כך לשנאה גמורה.
כוונת התוס' נראית שאמנם מצווה לשנוא את אותו אחד שראה בו דבר ערווה, אולם התהליך הזה לא ייעצר, כיוון שחברו ישנא אותו בחזרה, והוא ימשיך לשנוא את חברו מתוך כך שהוא שונא אותו, והשנאה הזאת, השנייה, היא שנאה גמורה ואסורה. 19 לכן ראוי היה לכתוב שעל-פי התוס' תהליך השנאה הוא תהליך מסוכן (ולא פסול כפי שנכתב במאמר), ויפה העיר.
אמנם יש בהחלט לדון במקומה של השנאה גם במצב שבו האהבה היא הראויה, שכן שתי התחושות הללו אפשרי שתדורנה ביחד. וכבר כתב בעל ה"תניא" לאדמו"ר הזקן בפרק לב:
וגם (אלו) שמצווה לשנאותם, מצוה לאוהבם גם כן, ושתיהן הן אמת . שנאה מצד הרע שבהם ואהבה מצד בחינת הטוב הגנוז שבהם, שהוא ניצוץ אלוקות שבתוכם...
במקביל לאהבה תיתכן גם שנאה לרע שהתגלה באדם זה. אולם מצד שני מצווה לאהוב את אותו אדם.
בתפילה שנזכה לאהוב זה את זה, לאהוב את הבריות ולקרבן לתורה.
1 תגובותב1 דיונים
ע עמנואל1984 |י' סיוון תשפ"ג הערה
החזון איש דיבר על מין שחייב מיתה שהיום לא שייך, למרות שקשה אטו בזמן הרדב"ז השגחה וניסים היו גלויים?, אבל דין רשעים זה משהו אחר וכאן יכון לגבי תוכחה שלא שייך היום, אבל הדברי יציב יורה דעה ס נה מביא על פי הרדב'ז שפשיטא שגם היום שייך ברכת למינים ולמלשינים וד"ל ולא לערב בין רשעי ישראל לאלו שיצאו מכלל ישראל..
מסירות או התמסרות?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
מהי עיקרה של הגאולה?
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
איך ללמוד גמרא?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
דיני פרשת זכור
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
שלושה שותפים באדם
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
הרב יהושע שפירא | אייר תשפ"ה

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז
מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
