5 שיעורים

שירת הים וט"ו בשבט
שירת הים היא הבסיס לתקנת אמירת הלל על כל ישועה שיש לישראל, ומכוחה אנו אומרים הלל ביום העצמאות וביום ירושלים ,הרווח בין המילים בספר התורה מבטא את ההשראה העליונה, וכיוון שהשירה באה לבטא רעיון גבוה מאוד, יש צורך ברווחים גדולים , העץ דומה לאדם, ששניהם צריכים לעבור תהליך ממושך עד שיגיעו לבשלות, אבל אחר כך פירותיהם משובחים יותר משאר המינים
הרב אליעזר מלמד | יד שבט תשפ"ג

הפירות החייבים בעורלה
המשך דיני עורלה: ההשלכה ההלכתית של הגדרת פירות כפירות עץ או אדמה, כיצד מגדירים צמח רב-שנתי , הבעיה בהגדרת חצילים ופלפלים , התכונה המהותית של העץ: פירותיו משתבחים משנה לשנה , נוער הגבעות: גם אם טענותיהם כלפי הממסד צודקות, יש להכריע לעסוק ביישוב ובבניין ולא במתקפות והרס , ביקורת על הממסד – רק מתוך הכרה בערך מדינת ישראל
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"ו

האדם עץ השדה
מעלת פרי העץ על פרי האדמה * האדם כמו העץ, מבשיל ונושא פירות רק לאחר הכנה ממושכת * האדם נוצר לאכול מפרי העץ, ורק לאחר החטא החל לאכול פרי אדמה * המן כמזון מחנך לאמונה, לאכילה במידה ולשמירת שבת * דברי האר"י על השורש הרוחני של המאכלים * רבי משה זכות: קדושת פירות א"י עולה על קדושת המן * אמונת ייחוד ה' מתגלה דווקא בא"י
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"ב

לא לעקור נטוע
מתוך ערכם המיוחד של עצי פרי אסרה התורה לעוקרם * כל העוקר עץ פרי מסתכן בנפשו * מתי מותר לעקור עץ פרי לצורך הרחבת הדירה * חיפושי הדרך של יתרו, יחסו לסבלם של ישראל, בריחתו ממצרים והתנערותו מעבודה זרה * משה בורח ממצרים, נושא את בת יתרו וחוזר למצרים * תקוותיו וחששותיו של יתרו לקראת המפגש עם משה וישראל * ה' מורה למשה לקבל בכבוד את יתרו הבא להתגייר * המוסריות כמניע ראשוני לגיור אצל יתרו ואצל רות המואביה.
הרב אליעזר מלמד | תשע"א
