84 שיעורים
לימוד תורה -עדיף ע"י הבנה עצמית או עזרה מכתבי התורה?
פרק ה' לכל סעיפיו
ג'- יש ואדם מתלהב מעצם התורה, אבל היא חיצונית לו. רק שיעמול על פרטיה יוכל להכניס אותה לתוך חייו. ד'- יש דרך לימוד שאדם מפתח בעצמו את ההבנה בדברי תורה, והיא העיקר בלימוד רגיל. ויש דרך אחרת שאדם נעזר בכתבי תורה כדי להגיע להבנת הענין. דרך כזאת מועדפת או מתוך הכרח או ע"מ לתת חיזוק לדבריו.
הרב ש. יוסף וייצן | ד' אב תשע"ט
בראתי לו תורה תבלין
פרק י"א, פסקאות ז' -י'
זכירת התורה מביאה לידי ענווה. התורה תבלין ליצר הרע, ולא רק גוברת עליו אלא גם מעלה אותו לקודש.
הרב ש. יוסף וייצן | ג' אב תשע"ט
בחינות התורה כמים ואש
אורות התורה פרק י"א פסקאות ד' -ו'
התענוג שיש בתורה, שמתבטא בזה שהתורה נמשלה למים. ההארות העליונות שבאות לאדם כשרוחו ורעיונותיו קרובים לתורה. העיסוק בתורה מזכך את המידות, כי האדם מתקרב לשורש נשמתו ומקבל משם קדושה.
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ה תמוז תשע"ט
האם רצונותינו הטבעיים- מכוונים לטוב?
אורות התורה פרק י"א, פסקה ב'- ג'
פסקה ב'- נטיות האדם והעם בעיקרן טובות, והתורה עוזרת לנו לפתח אותם לטוב ומזהירה אותנו במקרה של טעות. פסקה ג'- התורה היא דבר יותר גדול ממה שאפשר להשיג. וההבנה הזו היא שמאפשרת לתורה לגדול ולהופיע לעולם. הלימוד של התורה נועד לכוון אותנו שלא נטעה, אבל לא להגביל את התורה למה שאנו מבינים.
הרב ש. יוסף וייצן | י"ט תמוז תשע"ט
לשכוח את הנגלה כדי ללמוד נסתר
אורות התורה פרק י' פסקה יז, פרק יא פסקה א
כדי לקבל את תורת הנסתר צריך 'לשכח' את ההבנה הרגילה באמונה, ולהישאר רק עם האמונה הבסיסית. תורה שבע"פ מגלה את רצון ה' דרך הפסיקה במקרים המתחדשים לאורך הדורות.
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ח סיון תשע"ט
עם איזו תורה צריך להסתכל על דורנו?
אורות התורה פרק י' פסקאות ט"ו- ט"ז
בדור של עיקבתא דמשיחא, מוכרחים ללמוד ולשב בין שתי התורות, הנגלת והנסתרת, בשביל להסתכל על הדור בצורה הנכונה ולהדריך אותו למקום הנכון.
הרב ש. יוסף וייצן | כ"א סיון תשע"ט
תורה של חסד ותורה של דין
אורות התורה פרק י' פסקאות יב- יד
בלימוד רזי תורה לוקח זמן עד שהמשמעות העמוקה מחלחלת. גם הדומיה נחשבת לימוד. ההתאמצות ללמוד גם את התורה הנגלית מחזקת את החסד וכופה את מידת הדין.
הרב ש. יוסף וייצן | כ' סיון תשע"ט
האם לימוד הקבלה מסתכם בידיעת שמות וגלגלים?
אורות התורה פרק י' פסקאות ז'- ט'
לימוד תורת הנסתר זה לא רק תורה של שמות וצימצומים, אלא תורה של שכל ומחשבה.
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ט באייר ה'תשע"ט
הבסיס ללימוד הח"ן- ענוה!
אורות התורה פרק י' פסקאות ד'- ו'
אדם שנפשו מתאימה ללימוד רזי תורה, אין לו להימנע מכך שאנשים גדולים ממנו אינם עוסקים בכך. הכניסה לתורת הנסתר מוכרחת ענוה. להכיר שגם בתורות הנגלות יש חיות אלוקית.
הרב ש. יוסף וייצן | ט"ו אייר ה'תשע"ט
מתי החופש רצוי?
אורות התורה פרק י' פסקה ב'- ג'
אדם שנפשו מתאימה ללימוד רזי תורה חייב חופש רוחני. חופש חיובי רק בעולם הפנימי שאין בו רע שיכול להתפרץ.
הרב ש. יוסף וייצן | י"ד אייר ה'תשע"ט
מתי ללמוד את תורת הנסתר?
אורות התורה פרק י' פסקה א'
הופעת פנימיות התורה תלויה במצב הרוחני של האומה. הזמן ללמוד נסתר הוא כאשר יש תשוקה לכך, שזה לימוד תורה לשמה.
הרב ש. יוסף וייצן | ז' אייר ה'תשע"ט

מה היחס בין לימוד עיון ללימוד אמונה?
פרק ט' פסקה י"ג
סדר הלימוד לאנשים שמתאימים לעיונים רוחניים- ללמוד בהתחלה בהויות אביי ורבא ואז לדעת את מסקנות ההלכות, ואז עיקר עיסוקם יהיה בעניינים הרוחניים ומתוך זה ידעו לכוון לאמיתה של תורה בדימוי בין מקרים וכדומה. אנשים שלא בנויים ליישר את שכלם על פי הצד הרוחני- צריכים להתעסק בלימוד כל הפרטים ולדעת איך מדמים דבר לדבר על ידי השכל. תלמידי חכמים זקנים צריכים להתעסק יותר בצד הרוחני שבתורה. בחג הפסח- עם כל פרטיו, הכי מתאים לעסוק בבירור האמונה.
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ד אדר ב' תשע"ט

לימוד הנסתר- דרך המלך ודרך הקיצור!
פרק ט' פסקה י"ב
למרות שהדרך המקובלת ללמוד נסתר, "אחרי שמילא כרסו ש"ס ופוסקים"- יש אנשים שנפשם מוכנה לזה, והם יכולים לעקוף כלל זה. הדרך לדעת אם ראוי ללימוד הנסתר- אם יש בו ענוה ושמחה.
הרב ש. יוסף וייצן | י"ח אדר ב ה'תשע"ט

שמחה שנובעת מוך לימוד תורה - מצווה
פרק ט' פסקה י- י"א
גם לימוד שמעורבת בו כוונה לשמור לעצמו אין זה אומר שלא למד תורה לשמה.
הרב ש. יוסף וייצן | ד' אדר ב' תשע"ט
