תורף הנקודה המוסרית בנוי על ההבנה כי ישנו רצון אלוקי שמוליך את הבריאה ומתוך כך מנסח את הטוב והרע, הישר והמעוות. בלי ההכרה בחידוש העולם, עולם המוסר נובל. לא לשווא האשמדאי הגרמני העמיק כל כך בשלילת תורת הבריאה, עד שניתן לומר כי "הדרוויניזם הפיל את אחד המחסומים החזקים ביותר שהגנו על 'לא תרצח'
הסיבה לכך שיש למחות דווקא את העם העמלקי , למצווה זו יש גם היגיון מוסרי, לפיו יש להרתיע את הרשעים , האם עמלקי יכול לחזור בתשובה או להתגייר , כיצד קרה שמבני בניו של המן יצאו תלמידי חכמים, האם ניתן להחיל את המצווה גם בימינו.
חיוב למחות את עמלק נובע מכך שהוא סותר את התגלות הקב"ה בארץ, ומפריד בין המוח ללב. עמלק פוגע בעם ישראל על ידי הקרירות, משיכת הכח לתאוות, ואמירה שכל העולם הוא מקרה, ושם צריך להלחם בו. בפורים יש כוח של ברכות בגלל שבו נעשים שותפים כביכול של הקב"ה ביצירת העולם.
עם ישראל שונה מכל העמים בגלל מדרגת קרבת אלוקים שלו, והמלחמה היא על עצם קיומו של עם ישראל.תפקידו של מלך המשיח להשמיד ולהכרית את זרעו של עמלק ולהילחם את כל מלחמות ה'.
עמלק מבטא את שורש הרע בעולם, והוא שהתחיל את שנאת ישראל בעולם * רק לאחר ביעור הרע תוכל להיות שמחה שלמה בעולם * עמלקי שקיבל עליו לשמור שבע מצוות בני נח, יצא מגדר עמלקי ואין למחותו * לפני יציאה למלחמה בעמלק פותחים בהצעת שלום * מחלוקת הפוסקים האם עמלקי יכול להתגייר * האם מי שמקפיד לאכול בשר חלק יכול לאכול אצל מי שאינו מקפיד * באכילה במסעדות בשריות יש להקפיד דווקא על כשרות למהדרין מטעם גוף כשרות ידוע ונאמן