9 שיעורים

הצורך בתיקון מערכת המשפט
תוך הפניית עורף למשפט התורה, גיבשו במרוצת השנים המשפטנים בישראל תפיסות משפטיות שפוגעות בצביונה המיוחד של מדינת ישראל כמדינה יהודית , סדרת פסקי דין של בג"ץ פתחה את שערי המדינה לגויים רבים, ומנעה ממנה לסלק מסתננים , בית המשפט תוקע בשיטתיות מקלות בגלגלי ההתיישבות היהודית, ומגלה סלחנות להשתלטות ערבית , גם בעניינים הלכתיים, כמו שבת, צניעות, בתי דין וכשרות, גילה בג"ץ חד־צדדיות , כדי לאפשר למדינת ישראל לממש את יעדיה נדרש שינוי עומק במערכת המשפט .
הרב אליעזר מלמד | טבת תשפ"ג

משפט עברי – באחריות לומדי התורה
הפגיעה של הממסד המשפטי בזהות היהודית, בביטחון ובהתיישבות היא תוצאה של הזנחת משפט התורה * אין להאשים את המערכת החילונית, כל עוד איננו מפתחים משפט עברי שמתאים למדינה מודרנית * חובה לעסוק בדיני התורה, תוך הכרת המציאות העכשווית, כדרכם של לומדי התורה בכל הדורות שלא דנו באופן תיאורטי ומנותק * מותר לאדם דתי להתמנות לשופט כיום, בתנאי שישאף לשינוי המצב וישתדל לפסוק לפי התורה כשאפשר * יש להיזהר מפסיקות שהתאימו בעבר והיום גורמות עוול, שהרי חכמים מתקנים תקנות בהתאם למצב
הרב אליעזר מלמד | כסלו תשע"ז

האשם העיקרי: בית המשפט
כל אלו שתקפו את מצוות אשת יפת תואר, מלבד הזלזול בתורה, פגעו גם בהשפעתה המוסרית על העולם * יסוד הבעיה – שחצנות התרבות המערבית, אשר מציעה לאנושות תפיסות עולם שטחיות ומסוכנות, בניגוד להדרכתה המורכבת של התורה * הגורם העיקרי הפוגע כיום במדינה היהודית ובערכיה – בית המשפט העליון * בסוגיית עמונה, בית המשפט העדיף את העותרים על המתיישבים, רק משום שאלו ערבים ואלו יהודים * שורה של החלטות בג"ץ נגד היהדות, יישוב הארץ וביטחון ישראל * האחריות גם על הציבור התורני – להעמיד אלטרנטיבה
הרב אליעזר מלמד | כסלו תשע"ז

"יפת תואר" ומיהו המוסרי
אף שאחרים הוציאו דיבה על הרב קרים ועל התורה, חובה גם עלינו לברר את המוסר וההיגיון שבדין אשת יפת תואר * עד העת החדשה, ואפילו במאה האחרונה, שבויים היו עוברים התעללות אכזרית, שלרוב הסתיימה במוות * התורה, בניגוד לתרבויות אחרות, דרשה הינזרות מוחלטת מעריות * נשיאת יפת תואר היא היתר בדיעבד, בתנאים מוגדרים ותחת אזהרת התורה שלא לעשות כן * לאור ההתקדמות המוסרית בעולם, היתר אשת יפת תואר בטל לחלוטין * האשמת התורה בתמיכה באונס – כמו להאשים רופא בתמיכה במחלה
הרב אליעזר מלמד | כסלו תשע"ז

כשהרב גורן דרש מסדר כבוד
הרב גורן, שיום פטירתו יחול השבוע, משמש דוגמה לרב שמטיל מרות ומפגין תוקף * הרב גורן הבהיר שבמקרה של התנגשות בין פקודה להלכה, כשאין בדבר פיקוח נפש יש לסרב פקודה * הרבנים הנוכחיים עושים עבודת קודש, אבל כפופים למטכ"ל חילוני * זכותה של הרבנות להמשיך בדרך זו בשל יתרונותיה, אך מכיוון שפסיקתה איננה עצמאית, עליה להבהיר שאינה בגדר מרא דאתרא * יש לערב רבנים בהליך מינוי הרב הצבאי * כדי לחזק את הרבנות הצבאית, חובה להכיר בעובדה שמכרסמים במעמדה, ולפעול לתיקון.
הרב אליעזר מלמד | חשוון תשע"ז

תזונה בריאה – מאתגרי דורנו
: מציאות השפע יצרה נורמה של תזונה מזיקה, שלא הייתה בעבר * אכילת יתר בשבת מביאה לכבדות ודיכאון, ופוגעת בעונג השבת * איפוק בארוחה אינו סיבה לצער אלא לתחושה טובה * הרגלי התזונה הנכונים משתנים מאדם לאדם, לכן יש להיזהר מהדרכות קיצוניות * יש לבחון כיצד לקבוע את התפריט בקידושים בקהילה, בשיעורי תורה ובחתונות * תוכחה לאדם שמזיק לבריאותו – בעדינות * השמחה חשובה לבריאות, ולכן צעדים בריאותיים צריכים להיעשות בתבונה, בלי פגיעה רגשית * כיצד להתמודד עם הורה שמבקש מזון מזיק.
הרב אליעזר מלמד | חשוון תשע"ז

כשהרבצ"ר הופך ליועץ דת
המטכ"ל ממשיך לכרסם במסורת ובשומרי המסורת * בלחץ השמאל והפמיניזם נאלצה הרבנות הצבאית למצוא היתר לשמוע שירת זמרות * לפי רוב הפוסקים אסור לשמוע שירת זמרות, ואף שמיעוטם פוסקים אחרת, על הצבא להחמיר ולהתחשב בכלל החיילים – כפי שהוא עושה בתחומים אחרים * מכיוון שעצמאותם של הרבנים הצבאיים נשללה מהם, והם כפופים למפקדיהם, אין להם סמכות של "מרא דאתרא" * עם זאת, תפקידם עדיין חשוב ביותר, לשמירת רוח התורה בצה"ל ולקיום ההלכה * חובה להתקומם נגד הפקודות הפוגעות במסורת.
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ז

מוסיקה חסידית לעומת לועזית
האם ראוי להעדיף מוסיקה חסידית על פני מוסיקה לועזית או ישראלית? ומדוע רמת המוסיקה החסידית נמוכה מרמתה של המוסיקה הלועזית?
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשס"ז
