שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ישיבה בסוכה
קטגוריה משנית
שאלה
מועדים לשמחה, יש לי סוכה הסמוכה לביתי (במרפסת). לעיתים אני יוצא ממנה לתפילה, שימוש ממושך בדברים שאין בסוכה, מחשב וכו'. האם יש צורך בכל פעם שאני מתיישב בסוכה לאכול או לחילופין אם לא ישנתי בסוכה (בגלל גשם) ומגיע בבוקר לברך על 4 המינים ומיד הולך לבית הכנסת לברך לישב בסוכה? האם חייבים לשבת ממש בברכה? ומה התדירות והמשך של השהייה בסוכה (או הפסקה) כדי לברך שוב? ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
לשואל, שלום וברכה ומועדים לשמחה! 1. כאשר יוצאים מהסוכה לעיסוק ממושך שיש בו היסח הדעת, כגון לתפילה (אפילו מנחה או ערבית), יש לברך שוב (משנ"ב סי' תרלט סקמ"ז ושער הציון סקצ"א, וראה שם, שאם היציאה למנחה או ערבית הייתה באמצע הסעודה אין לברך שוב). כך גם כאשר יוצאים מהסוכה לבית לעיסוק ממושך במחשב וכדומה (ולכתחילה נכון להתארגן כך שהמחשב ושאר מסיחי הדעת מן הסוכה יהיו בסוכה). 2. כאשר אתה נכנס לסוכה לשהייה ללא אכילה, כגון לנטילת ארבעת המינים, נהוג שלא לברך (שו"ע תרלט, ח). אלא שאם מדובר בשהייה ממושכת, עדיף לאכול משהו החייב בסוכה ולברך (משנ"ב סקמ"ו). 3. אם השהייה בסוכה היא רצופה, או להפסקות קצרות שאין בהן היסח הדעת, כגון להתפנות, אין לברך שוב, אפילו אם אוכלים שוב (סקמ"ז). 4. יש מנהגים שונים בשאלה האם לעמוד או לשבת בשעת הברכה (עיין סי' תרמג ס"ב ומשנ"ב סק"ד): לפי השו"ע על פי הרמב"ם עומדים בשעת הברכה, כי קיום המצווה "בסוכות תשבו" הוא בישיבה ממש, ולכן הברכה צריכה להיות בעמידה, ומיד אחריה יושבים, וכך הברכה סמוכה לקיום ("עובר לעשייתן"). לפי הרמ"א נוהגים לשבת, ופירוש הדבר ש"בסוכות תשבו" אינו תנוחה של ישיבה אלא המובן הוא שהייה ומגורים בסוכה, בכל אופן שהוא. אם כן, קיום המצווה מתחיל מיד כשנכנסים לסוכה, ובכל זאת הברכה היא "עובר לעשייתן" מפני שיש המשך קיום של המצווה בהמשך השהייה. ומאחר שעיקר קיום המצווה הוא באכילה, עדיף לשבת ואחר כך לברך, כדי שהברכה תהיה סמוכה לאכילה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il