- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
278
שאלה
מועדים לשמחה,
רציתי לשאול מדוע חוזרים על אותו קטע של קריאת התורה הן ביום ד' של חוה"מ פסח והן בשבת חוה"מ פסח. (הקטע גם נקרא בתעניות ציבור.) האם לא נמצא קטע אחר לשבת או לאותו יום חול מועד?
יישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום וברכה!
ראשית נדייק, שאין מדובר באותה קריאה עצמה – הקריאה של שבת חול המועד היא ארוכה יותר, והקריאה של יום ד' של חוה"מ פסח היא חלק מתוך קריאה זו (ביום ד' של חוה"מ מתחילים בתחילת פרק ל"ד בספר שמות, "ויאמר ה' אל משה פסל לך...", ואילו בשבת חול המועד מתחילים את הקריאה קודם לכן, באמצע פרק ל"ג, "ויאמר משה אל ה' ראה אתה אומר אלי...", וממשיכים לפרק ל"ד).
אך גם על הקטע החופף אין חוזרים פעמיים בקריאות של החג. בכל שנה קוראים רק את אחת הקריאות, או את הקריאה של שבת חול המועד או את הקריאה של יום ד' של חוה"מ.
דהיינו:
ישנן שנים שבהן אחד הימים הטובים של פסח (ראשון של פסח או שביעי של פסח) חל בשבת. בשנה כזו אין שבת בחוה"מ פסח, ואין קוראים את הקריאה של שבת חוה"מ (שכן ביום טוב, גם כאשר הוא חל בשבת, קוראים את הקריאה של היום). בשנים כאלה אכן קוראים ביום ד' של חוה"מ את הפרשיה הנ"ל בשמות פרק ל"ד, אבל כמובן אין כפילות, משום שלא קוראים בשנה זו את הקריאה של שבת חוה"מ.
אפשרות אחרת היא ששבת חלה ביום ד' של חוה"מ. באופן זה הקריאה של שבת חוה"מ מחליפה את הקריאה של יום ד', דהיינו שקוראים את הפרשה הארוכה במקום את הקצרה, ושוב אין כפילות.
האפשרות השלישית היא כאשר שבת חלה ביום ב' של חוה"מ, כמו השנה. במצב כזה קוראים ביום ב' של חוה"מ את הקריאה של שבת, והקריאה של אותו היום נדחית למחרת. הקריאות "זזות" יום אחד קדימה, ואז ביום ד' של חוה"מ אין קוראים את פרשיית "פסל לך" אלא את הפרשיה של היום הקודם ("אם כסף").